Danske regler er nu internationale
Søfartens udledninger af CO2 var hovedemnet på IMOs milljøkomités 59. møde den 13. - 17. juli 2009. Men også spørgsmålet om olieoverførsler til søs var til debat. Og her valgte komiteen at gøre de danske regler om olieoverførsler internationalt gældende.
Reglerne medfører bl.a., at olietankskibe over 150 BRT, der udfører STS-operationer, skal gøre dette efter en plan godkendt af flagstaten, planen skal opfylde gældende industristandarder, eller hvad der svarer hertil,
At der skal være en kvalificeret person om bord på skibet med relevante kompetencer til udførelse af STS operationen, og
At kyststaten skal notificeres 48 timer i forvejen, når en STS operation udføres i territorialfarvandet eller på en medlemsstats Eksklusive Økonomiske Zone (EEZ).
De nye regler træder i kraft 1. januar 2011 og lægger sig tæt op ad de nuværende danske regler for STS-operationer.
Komitéen drøftede et forslag om luftforurening indsendt af USA og Canada, hvori det blev foreslået, at en 200 sømilegrænse langs USA og Canadas kyster blev udnævnt til ECA områder (emissions kontrol områder). I ECA områderne stilles særlige krav til udledning af SOx (svovloxider) og NOx (kvælstofoxider). Skibe, der sejler i disse områder skal anvende brændstof med lavt svovlindhold eller andre metoder til at nedbringe NOx og SOx i udstødningsgassen. Canada oplyste i øvrigt, at man forventede at ratificere MARPOL Anneks VI i løbet af 2009.
Forslaget blev godkendt af komitéen med henblik på vedtagelse på MEPC 60, hvor en række præciseringer til forslaget vil blive fremsat.
Kilde: Søfartsstyrelsen