Danske Havne retter misforståelse
Danske Havne har den seneste tid modtaget flere henvendelser med spørgsmål om, hvorvidt der er forbud mod åbne scrubbere i danske havne. Danske Havne understreger, at der intet forbud er mod åbne scrubbere i Danmark, trods forlydender om det modsatte.
”Baggrunden for henvendelserne er, så vidt vi har kunnet finde ud af, en liste fra International Chamber of shipping (ICS), hvoraf det fremgår, at flere danske havne har forbud mod åbne scrubbere. Men det er altså ikke korrekt”, skriver Danske Havne.
Fra Danske Havne forklarer miljøkonsulent Kasper Ullum, at der er tale om en fejl, og at der ikke forbud mod åbne scrubbere i de danske havne, og at Danske Havne i øvrigt har bedt ICS om at rette fejlen.
Kasper Ullum fra Danske Havne understreger i øvrigt, at man gerne ser nye og opdaterede undersøgelser omkring åbne scrubbere, og at miljøeffekterne fra udledningen fra åbne scrubbere bør undersøges nærmere, så eventuelt nye beslutninger kan træffes på et oplyst grundlag.
Danske Havne vil følge udviklingen med scrubberne og varetage de danske havnes interesser til gavn for miljøet og havnene.
Fakta om åbne og lukkede scrubbere
Den åbne scrubber renser skibsrøgen med saltvand. Svovl og sodpartikler skilles fra gassen og opløses i vandet. Svovlgasserne bindes i vandet som sulfater, og også en del af sodpartikler vil fanges, inden rensevandet lukkes tilbage ud i havet.
I den lukkede scrubber bliver udvasket svovl og sod ikke sendt direkte ud i havet. Sodpartikler opsamles i en tank og sendes til egnede modtagefaciliteter i land.
Der er i dag forbud mod brug af åbne scrubbere i nogle havne i EU og Asien.
Kilde: Danske Havne