Dansk skibsfart tager teten i Arktis
I fremtiden vil vi opleve mere og mere skibstrafik i de arktiske egne. Det giver nye muligheder for dansk skibsfart, men der er også en risiko for miljøet. Det Blå Danmark forbereder en strategi for sejlads i de arktiske egne, så man kan gøre brug af mulighederne uden, at det går ud over miljøet.
”Nu vil Søfartsstyrelsen og rederierne sammen skrive et strategipapir, og til sommer holder vi en høring i Nuuk, hvor vi kan komme tættere på de lokale interessenter. I mellemtiden vil vi tage kontakt til de andre arktiske kyststater – specielt Norge og Canada – for at få fastlagt, hvordan vi kan sikre, at skibsfart i Arktis foregår både miljømæssigt og økonomisk bæredygtigt”, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, efter et møde i Aalborg, hvor repræsentanter for Det Blå Danmark og Grønland mødtes for at fastlægge en strategi.
Der skal fastsættes et regelsæt, en såkaldt polarkode, som skal gælde for alle skibe, der sejler i de arktiske farvande. Dette regelsæt forhandles i øjeblikket i IMO, og det er her, at Danmark vil gøre sin stemme gældende.
”Det er på høje tid med en ordentlig maritim regulering i Arktis. Skibstrafikken omkring Grønland er stigende, og vi ser altså rederier, der sejler med hovedet under armen”, siger Jens Boye, driftschef i Royal Arctic Line, der sejler omkring Grønland.
Danmark håber, at IMO’s regelsæt kan træde i kraft fra 2017. IMO’s underkomité for skibes design og konstruktion har allerede udarbejdet et udkast til polarkoden, som nu behandles videre i andre af IMO’s komitéer og underkomitéer. Danmark har blandt andet ydet sit ved at udvikle ArcticWeb, som er en webservice, der samler informationer, relevante ved sejlads i Arktis.
Kilde: Nordjyske Stiftstidende