Dansk rederi størst via Nordøstpassagen
Det danske rederi Nordic Bulk Carriers planlægger at sende mellem seks og otte bulkcarrier, hver lastet med 70.000 tons jernmalm, til Kina via Nordøstpassagen i år. Det vil gøre rederiet til den største transportør på den nordlige rute.
"Vi planlægger at bruge den nordlige rute hvis det er fornuftigt og hvis vi kan regne med den”, siger Chruistian Bonfils, direktør i Nordic Bulk Carrier, til Bloomberg.
Det første af årets skibe ventes at blive sendt af sted fra Murmansk i begyndelsen af næste måned, ledsaget af en eller flere russiske isbrydere.
Isbryderne koster mere end udgiften til at sejle gennem Suez Kanalen, til gengæld sparer rederier både tid og udgifter til brændstof.
Det tager kun 23 dage at sejle til Kina via Nordøstpassagen, mod 43 dage hvis skibet I stedet sejlede sydom via Suez. Samtidig er ruten 40 procent kortere, hvilket sparer rederiet for en brændstofudgift på 650.000 dollar pr. tur.
Rederiet slipper også for de høje forsikringspræmier der skal betales, hvis skibene skal sejle igennem de pirattruede farvande ud for Østafrika.
I 2010 var rederiet det første der sendte en kommerciel last vi Nordøstpassagen.
Kun 55 ud af de mere end 2.000 Panamax skibe der findes i verden, har i dag den isforstærkning der er nødvendig, for at kunne sejle gennem Nordøstpassagen.
Kilde: Bloomberg News