Dansk rederi skaber historie i Arktis
For første gang nogensinde benytter et handelsskib Nordvestpassagen som transitpassage. Det sker i en transport af kul fra Canada til Finland. Det er igen det danske pioner-rederi Nordic Bulk Carriers A/S, der står bag rejsen, som betyder lavere brændstofforbrug, mindre CO2-udslip og en større last.
”Vi er meget begejstrede over denne historiske rejse, som har været en drøm og en ambition i en årrække. Vi har den dybeste respekt for de arktiske farvande og har planlagt denne tur i tæt koordination med de canadiske søfartsmyndigheder og den canadiske kystvagt for at sikre en sikker rejse”, siger Christian Bonfils, adm. direktør i Nordic Bulk Carriers A/S.
Den internationale shipping-industri er i disse dage vidne til en historisk begivenhed, når et handelsskib for første gang sejler fra Vancouver i Canada til Finland gennem arktiske farvande. Et af verdens eneste, moderne isklasse-tørlastskibe , MV NORDIC ORION, vil fragte en last på 73.500 ton kul via den såkaldte Nordvestpassage til Finland.
Nordvestpassagen gennem Arktis er kortere end den traditionelle rute gennem Panamakanalen og har derfor potentialet til at skabe væsentlige besparelser i både tid, brændstof og CO2-udledning.
”Nordvestpassagen forkorter turen med omkring 1.000 sømil. Det betyder en reduktion i brændstofforbrug og transporttid – og en lavere CO2-udledning. Alene besparelsen i brændstof vil være i nærheden af 80.000 US dollar”, siger Christian Bonfils.
Den nye rute betyder desuden, at skibets fulde kapacitet kan udnyttes, hvilket giver mulighed for en 25 procent større last, end hvis skibet sejlede gennem Panamakanalen.
Det kræver et skib ud over det sædvanlige at krydse Nordvestpassagen. Turen gennem Arktis er en voldsom udfordring og kræver stor erfaring, navigationsfærdigheder og skibe i verdenseliten. Kun ganske få skibe kan klare opgaver som denne.
”MV NORDIC ORION er et skib i isklasse 1A. Denne type skibe er designet og bygget til at operere i de barske omgivelser i Arktis”, siger Christian Bonfils.
Det er estimeret, at Nordvestpassagen vil være åben for gennemsejlads i omkring to måneder af året, afhængig af vejr- og isforhold.
Med sin rejse føjer det danske rederi Nordic Bulk Carriers A/S et nyt kapitel til dansk skibsfarts i forvejen stolte historie.
“Vi følger MV NORDIC ORION’s ekspedition tæt og med stor interesse. Denne ekspedition understreger endnu engang nordisk skibsfarts styrke, kvalitet og lange historie. Vi er naturligvis meget stolte over, at det netop er et dansk rederi, der er pionererne bag denne opdagelsesrejse”, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.
Kilde: Danmarks rederiforening