Dansk flåde vokser mest i Europa
Den danske handelsflåde er mere end fordoblet det senest årti og er vokset langt mere end de andre europæiske søfartsnationer. Det viser en ny opgørelse for de syv største europæiske handelsflåder siden 1980 fra Danmarks Rederiforening.
”Maritimt ’knowhow’ og købmandsskab i danske rederier spiller den afgørende rolle for udviklingen. Selv om vi også er ramt af den økonomiske krise, er det for eksempel værd at notere sig, at den danske handelsflåde, i modsætning til de fleste andre lande, har holdt sit niveau de seneste svære år”, siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen.
Den danskflagede handelsflåde er vokset stødt siden 1980 og har udviklet sig mere positivt end de andre europæiske handelsflåder. Det fremgår af en ny opgørelse fra Danmarks Rederiforening, der viser den indekserede udvikling i mængden af bruttoton (100 BT og derover).
Den danske handelsflåde er i perioden mere end fordoblet med en vækst på 105 procent efterfulgt af Italien med 59 procent og Tyskland med 56 procent.
Politisk fokus og konkrete initiativer, der har stillet danske rederier på lige fod med rederier fra andre søfartsnationer, er også afgørende for den danske succes. Indførelsen af Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) i 1988 var med til at vende en negativ udvikling og holde niveau det næste årti.
Andre lande indførte lignende ordninger og genvandt noget af det tabte fra 1980’erne. Men siden indførelsen af tonnageskatten i 2002 har den danske handelsflåde skilt sig markant ud fra de andre europæiske flåder.
”Der er ingen tvivl om, at rammevilkårene i form af DIS og tonnageskatten og den løbende politiske fokusering på erhvervet, senest med den maritime vækstplan, har gjort Danmark til et attraktivt sted at drive sine skibe og gjort os i stand til at konkurrere”, siger Jacob K. Clasen.
Der var pr. maj 2013 611 handelsskibe på over 100 BT under dansk flag med en samlet størrelse på 11.509 BT.
Kilde: Danmarks Rederiforening