Dansk biomasse bliver til skibsbrændstof
Nogle af landets største virksomheder og stærkeste universiteter går sammen om at udvikle grøn energi, bl.a. bioethanol der kan anvendes som brændstof om bord på skibe. Projektet støttes økonomisk af Højteknologifonden.
Foto: Dansk Energi.
”I dag brænder vi det meste af biomassen af, og det er ikke altid den smarteste anvendelse. Biomasse er jo solenergi omdannet til kulstof – og det kulstof kan vi bruge til biokemikalier og bæredygtigt brændstof til skibe. I princippet kan vi bruge biomasse til alt, hvor vi i dag bruger olie”, siger professor Claus Felby, Københavns Universitet, der leder samarbejdet.
Parterne skal arbejde med både biologi og teknologi i krydsfeltet mellem biomasse, biobrændsel og kemikalier og den praktiske brug af dem i shipping og i industrien. Det er afgørende for samarbejdet, at øget brug af biomasse ikke fører til konkurrence med fødevarer, eller til at landbrugsarealet bliver større.
”Energiforsyningen til shipping er de sidste 75 år kommet fra olie, men sådan vil det næppe være de næste 75 år. Der er behov for at nedbringe CO2-udslippet betragteligt, og på sigt løber vi ganske enkelt tør for olie. Bæredygtige biobrændsler har potentiale til at blive et reelt alternativ til fuelolie”, siger Jacob Sterling, klima- og miljøchef i Maersk Line.
Deltagerne i projektet er Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, A.P. Møller - Maersk, Novozymes, Haldor Topsøe, MAN Diesel & Turbo samt DONG Energy.
Højteknologifonden samler parterne og medfinansierer halvdelen af budgettet på 112 millioner kroner over fem år.
Kilde: Højteknologifonden
Foto: Dansk Energi