Containerhavn: stadig plads til Kalundborg
<strong>DMF 2016:</strong> Selvom Copenhagen Malmö Port har besluttet sig for at bygge en ny containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ødelægger det ikke mulighederne for, at Kalundborg Havn kan tage en større andel af det sjællandske containermarked. Det var konklusionen på en debat, som Kalundborg Havn havde inviteret til på Danish Maritime Fair.
”Når vi ser på Sjællandskortet, ligger Kalundborg lidt i et hjørne. Det vigtigste for os er tid og antallet af kilometer. Vi skal gøre transporten så effektiv som muligt. Der er forskel på at køre 100 kilometer og køre 25 kilometer, men de 25 kilometer kan være så besværlige, at det er lige som at køre 100”, sagde Henrik Steenbjerge, bestyrelsesformand i vognmandsvirksomheden Ancotrans, som var en af debatdeltagerne.
Han lagde ikke skjul på, at han bestemt ser muligheder for en plads til Kalundborg på det sjællandske containermarked.
”Det er blevet offentliggjort i dag, at vi får en ny containerterminal i København, men det ændrer ikke på vejforholdene til og fra København, de er rædselsfulde. Vi skal bruge tre timer på at køre til Greve, så vil vi hellere køre fra Kalundborg. Med den manglende fremkommelighed i København bliver mulighederne for Kalundborg alt andet lige større”, tilføjede han.
Jakob Svane, der i debatten repræsenterede Danske Havnevirksomheder, betonede, at noget af det vigtigste for en containerterminal er at have et tilstrækkeligt stort baglandsareal, hvor man kan støje, hvilket vil sige, at der ikke må være privat beboelse i nærheden. Han mente, at der skulle være en radius på i hvert fald en kilometer fra havnen, hvor der ikke må være beboelse.
Bent Rasmussen, direktør for Kalundborg Havn, greb straks den pointe, for det er netop det, Kalundborg Havn kan tilbyde.
”Det er kun 15 procent af de containere, der ind- eller udskibes i København, der har destination i København eller kommer fra København. Resten skal ud til omegnskommunerne eller til det øvrige Sjælland. Vi har stadig som målsætning at opnå 25 procent af det sjællandske containermarked, og det tror vi på, at vi kan nå”, tilføjede han.
Redaktionen