CO-Søfart: Issagen er blevet en farce
Det havde været smart, hvis Danske Havne havde sørget for enighed i egne rækker, inden det, der nu er blevet en regulær farce, var sat i søen, skriver sekretariatschef i CO-Søfart, John Ibsen, i en kommentar til forløbet af sagen om isbrydning i de danske farvande
”Isbrydningens vej til privatisering er blevet et farceagtigt forløb, der kort og godt påviser, at en så samfundsvigtig opgave som isbrydning, hører hjemme i statsligt regi”, skriver John Ibsen.
” Vi kan ikke fortænke Folketingets politikere i at hytte eget bagland i de respektive vestjyske kredse. Men det er ærgerligt, at erhvervet i sammenhængen har givet dem muligheden. Og politisk arbejdes der nu videre med et ændringsforslag, hvor vestkysthavnene fritages for betaling”, skriver Ibsen.
”Sceneriet, som det har udspillet sig, åbner for spændende fortolkninger af ordet solidarisk. Og det er et uskønt forløb, hvor besætningsmedlemmer tilknyttet de skrotningstruede, statslige isbrydere må undre sig dybt, mens de afventer den jobmæssige skæbne. Det gør vi i hvert fald her i CO-Søfart. Og vi tillader os at kalde Danske Havnes håndtering af forløbet for dybt useriøst”, hedder det videre.
”Tænk, hvis Det Blå Danmark en dag kunne nå til at være solidarisk og enige om mere end varm luft og mode-ord i en maritim vækststrategi. Vi kunne jo starte i det små og se på de 7 ører pr. ton. De går til et godt formål, nemlig isbrydning til fælles glæde og gavn for hele det danske samfund. Et alternativt forslag kunne være at spare kræfterne på at opfinde den dybe tallerken og lade isbrydningsopgaven og finansieringen ligge, hvor den oprindeligt lå. Den ordning var i hvert fald solidarisk i gammel-dags forstand”, slutter John Ibsen.
Læs hele kommentaren på CO-Søfarts hjemmeside HER
Kilde: CO Søfart