Clipper færdig med at trimme forretningen
Efter en årrække med store frasalg og tilpasninger er det familieejede rederi Clipper nu nået tilbage til rødderne. Torsdag fremlagde ledelsen en ny strategi frem til 2020 med fokus på tørlastskibe.
"Frem til 2020 kommer Clipper ikke til at sælge ud af flere forretningsområder. Vi er, hvor vi vil være: Den dominerende shipping-aktivitet er tørlast, som skal op og udgøre 75 pct. af den samlede flåde. Vi har ni nye tørlast-skibe på vej fra japanske værfter – det er her, vi skal vokse", siger Kristian Mørch, den ene af Clippers to sidestillede CEOere til dagbladet Børsen.
Til støtte for den nye strategiplan har ledelsen indgået en fireårig aftale med rederiets banker, hvilket sikrer ro til at udvikle de tilbageværende forretningsområder – herunder færger.
"Færgerne udgør et godt alternativ til kerneforretningen, da de er mindre konjunkturfølsomme end tørlastmarkedet og udgør et stabilt cashflow", siger Kristian Mørch til avisen.
Ud over en halvpart i Danske færger er Clipper eneejer af Seatruck der driver en række fragtfærger på Det Irsk Hav.
Clipper råder i dag over en flåde på godt 100 tørlastskibe der drives fra rederiets kontorer i København, USA, Brasilien, Colombia, Singapore, Kina og Japan. Clipper Bulk ledes af rederiets anden CEO Gary Vogel.
Kilde: Dagbladet Børsen