Cavotec får ordrer for 28 millioner EUR
Cavotec har vundet tre ordrer til en værdi på over 28 millioner EUR på MoorMaster automatiserede fortøjningssystemer i Australien, Canada og Danmark. Den ene, til St. Lawrence Seaway i Canada, er den største til dato for MoorMaster, og et af de største projekter i koncernens historie.
”Disse projekter illustrerer endvidere voksende accept af MoorMaster og dets tilpasningsevne til en række forskellige steder og applikationer. Projektet med St. Lawrence Seaway repræsenterer en vigtig milepæl for koncernen og for MoorMaster. Det er også den seneste fase i vores langvarige samarbejde med Seaway”, siger Ottonel Popesco , CEO i Cavotec.
I henhold til aftalen med St. Lawrence Seaway skal Cavotec fremstille og levere 39 MoorMaster ™ MM400L låseenheder til 13 sluser med tilhørende skinne mnotering. Cavotec skal også føre tilsyn med levering, installation og idriftsættelse af enhedener. Leverancerne er planlagt til at løbe frem til udgangen af 2016.
Adskillige MoorMaster -enheder har været i drift på Seaway i en årrække. Disse specielt tilpassede enheder holder skibe sikkert fast ved variationer i vandstanden på op til 14 meter.
St. Lawrence er verdens første indre vandveje, der indfører automatiseret fortøjning.
St. Lawrence Seaway anses for at være en af de største ingeniørmæssige bedrifter i det 20. Århundrede. Der er 3.700 kilometer lang og har 15 sluser, to i USA og 13 i Canada. Den udgør en vigtig transportvej mellem Atlanterhavet og Great Lakes i hjertet af Nordamerika.
I Danmark har Cavotec fået tildelt en ordre på to MoorMaster MM400 enheder, der skal anvendes i forbindelse med en kommende LNG færge, som Samsø er ved at få bygget til overfarten mellem Hov og Selvig. Ordren omfatter installation og idriftsættelse.
Enhederne kan holde skibene sikkert på plads under fortøjning operationer i vindhastigheder på mere end 20 m/s, og automatisk justere fartøjets position i forhold til variationer i tidevand.
Et lignende MoorMaster anlæg har været i drift ved Hov og Sælvig i de seneste fem år. Disse enheder forventes at blive flyttet til den nye havn i Ballen samt og Kalundborg.
I det tredje projekt er Cavotec blevet hyret til at hjælpe med installation og idriftsættelse af otte MoorMaster MM200B enheder til bulker fortøjning for uddybningsselskabet Jan de Nul i Australien.
MoorMaster er en vakuum-baseret automatisk fortøjningsteknologi, der eliminerer behovet for konventionelle fortøjninger. Fjernbetjente sugekopper forsænket i eller monteret på kajen eller pontoner, holder fartøjer fast og slipper dem på sekunder.
Kilde: Cavotec