Bjærgningsplan endnu ikke godkendt
De svenske myndigheder er i gang med at gennemgå den bjærgningsplan som ejerne af det japanske bilskib, Makassar Highway, der er gået på grund nord for Västervik på den svenske østkyst, har indleveret til Transportstyrelsen og Kustbevakningen.
Først når myndighederne har givet grønt lys, kan bjærgningsarbejdet gå i gang.
Men det står allerede nu klart, at de nederste brændstoftanke skal tømmes, inden der gøres forsøg på at trække skibet fri. Før tømningen af tankene sættes i gang, skal eksperter beregne hvad tømningen af tankene vil betyde for skibets stabilitet.
Et tankskib er ankommet til positionen, og ligger nu klar til at få overført brændstof fra Makassar Highway’s tanke.
Bilskibets last udgøres af 1.325 biler. Om de også skal fjernes fra skibet inden det kan trækkes fri, vides endnu ikke.
Makassar Highway, der er indregistreret i Panama, var på vej fra Cuxhaven til Södetalje da det gik på grund mandag morgen.
Der er konstateret omfattende skader på skibet. Der er slået hul i stævnen med vandindtrængning i de forreste ballasttanke, hul i bovpropelrummet, vandindtrængning i flere brændstoftanke - og der er store pladeskader fra bulben og ned langs skibets bagbordsside.
Skibet kan have yderligere skader i bunden, men det er ikke muligt at undersøge det, så længe bilskibet står tungt på klippegrunden.
Redaktionen