Ballastvand, kvælstof og svovl i fokus
Ballastvand, kvælstof og svovl er øverst på dagsordenen i London hos IMO’s miljøkomite (MEPC) den 24.-28. oktober. Komiteen skal på mødet træffe nogle vigtige principbeslutninger. Det er blandt andet det første IMO-møde efter, at det er afgjort, at ballastvandkonventionen træder i kraft i september 2017.
”Det haster derfor med at få vedtaget de allerede aftalte ændringer i konventionen og få løst det problem, det giver, at USA’s regelsæt og IMO-konventionen ikke stemmer helt overens”, siger underdirektør Michael Prehn, Danske Maritime, som deltager i mødet.
Et andet vigtigt emne på mødet er kvælstofudledninger. Der forventes oprettet et område i Nordsøen og Østersøen, hvor NOx begrænses. Det er foreslået at sikre, at der også efter denne beslutning fortsat kan bygges og repareres skibe i disse områder, der skal benyttes uden for områderne, og som derfor ikke opfylder NECA-kravene.
En tredje vigtig beslutning er en dato for at indføre en global grænse for udledning af svovl fra skibsmotorer. IMO aftalte i 2008, at det principielt skal ske fra 2020. Der står dog en dør på klem for at udskyde datoen til 2025, hvis det af tekniske grunde skulle vise sig nødvendigt.
På mødet forelægges den analyse, der skal vise, om det er påkrævet. Den officielle rapport viser, at datoen 2020 udmærket kan fastholdes, mens en konkurrerende undersøgelse sætter spørgsmålstegn ved det.
”Det er imidlertid ikke tydeligt, at en udskydelse til 2025 vil give et mere sikkert resultat til den tid. Tværtimod kan man frygte, at dersom IMO ikke fastholder en ikrafttræden i 2020, vil den usikkerhed, der har hersket, blot fortsætte, og de nødvendige investeringer vil igen blive udskudt”, siger Michael Prehn.
Danske Maritime anser det for vigtigt, at IMO baserer sig på den officielle rapport og fastholder den foretagne beslutning om, at globale svovlgrænser indføres fra 2020.
Kilde: Danske Maritime