APM Terminals rummer store muligheder
På trods af et godt afkast, er Indtjeningsevnen i APM Terminals fortsat lavere end den, selskabets internationale konkurrenter præsterer. Dermed er der et stort indtjeningspotentiale i selskabet, konkluderer en ny analyse i Økonomisk Ugebrev.
Hvis selskabet sidste år havde haft en lige så god indtjeningsevne som sine konkurrenter, havde driftsresultat (EBITDA) været over 9 milliarder kroner, og ikke på de 5,7 milliarder kroner som i realiteten blev nået. Altså et ekstra bidrag på 4,3 milliarder kroner, skriver ugebrevet.
En intern benchmarking viser, hvor der er mulighed for forbedringer i APM Terminals: Produktiviteten i virksomhedens mest effektive terminal, i Yokohama i Japan, ligger cirka 50 procent over de øvrige APM-terminalers gennemsnit.
”Hvis produktiviteten generelt kan øges, skal skibene bruge kortere tid i havn, og rederierne får derfor brug for færre skibe. Det vil alt andet lige føre til lavere brændstofudgifter. Så gamet skal nu ændres ved hjælp af storstilet automatisering af terminalerne – af deres kraner og interne transportsystemer. Kapaciteten skal udnyttes bedst muligt, så der kan opstår flere stordriftsfordele og investeringerne kan blive forholdsvist lavere”, hedder det i Økonomisk Ugebrev.
Målt i forhold til resten af Mærsk Gruppen, klarer APM Terminals sig dog godt, med et afkast af den investerede kapital på 12,2 procent i 2011. Havnedrift er da også et af Mærsks fire såkaldte fokusområder.
Kilde: business.dk