Ærkerivaler går ombord i Maersk projekt
Maersk etablerede sit blockchain samarbejde Tradelens med IBM for at skabe en verdensstandard, der skulle revolutionere transportbranchen. Nu tilslutter rivalerne MSC og CMA CGM sig platformen, der med får sit hidtil største boost.
Målet med Tradelens er at fjerne omkostningstunge og langsommelige manuelle processer inden for shippingbranchen og lade dem afløse af et system baseret på blockchain-teknologien.
Systemet, der er opbygget i samarbejde med IBM, har foreløbig kun været en moderat succes målt på antallet og størrelsen af tilsluttede aktører på markedet.
Men med verdens næststørste containerrederi, MSC, og CMA CGM, der er
verdens fjerdestørste, har A.P. Møller - Maersk initiativet for alvor fået vind i sejlene. Tradelens repræsenterer nu rederier, der sidder på om mod halvdelen af det globale containermarked.
“Vi er rigtigt glade for det her. Tradelens er et vigtigt led i at forsøge at digitalisere branchen og gøre den mere effektiv for vores kunder,” siger Vincent Clerck, der er kommerciel direktør i A.P. Møller - Maersk til Berlingske.
Med tilslutningen til Tradelens dropper CMA CGM sit eget projekt og sammen med MSC, der i forvejen er partner med Maersk i 2M samarbejdet repræsenterer den ny platform nu rederier, der sidder på op mod halvdelen af det globale containermarked.
Samarbejdet mellem Maersk og IBM om opbygningen af den blockchain baserede platform blev annonceret i januar i fjor.
I dag omfatter Tradelens over 100 aktører, der repræsenterer rederier, speditører, havne, terminaloperatører, toldmyndigheder og hele verden og store virksomheder som Generel Motors og Procter & Gamble.
Blockchain teknologien bygger på krypterede data, der sendes videre i en kæde, der ikke kan ændres og kun tilgås af dem, som oplysningerne er tiltænkt.
Dermed kan aktører, der konkurrerer indbyrdes, benytte platformen uden at være bange for, at Maersk kan kigge med.
“Digitalt samarbejde er nøglen til udviklingen af containershipping industrien. TradeLens platformen har et enormt potentiale til at anspore branchen til at digitalisere forsyningskæden og opbygge samarbejder omkring fælles standarder,” udtaler André Simha, Chief Digital & Information Officer, MSC i en pressemeddelelse fra MSC.
MSC og CMA CGM vil med samarbejdet også indtræde i TradeLens´s Advisory Board, der tæller medlemmer fra virksomheder i hele forsyningskæden.
Redaktionen