Åbent brev om Svendborg Havn

Formændene for to store erhvervsorganisationer sender nu et åbent brev til medlemmer af Svendborgs Kommunalbestyrelse som indlæg i debatten, om Svendborg havn skal omdannes til boligområde eller forblive erhvervshavn. Brevets overskrift er: ”Aktiv erhvervshavn i Svendborg”.

Den 28. august skal Svendborg byråd tage stilling til, om havnen skal lukkes og omdannes til et bolig- og forretningsområde, eller om den skal fortsætte som erhvervshavn. Vi håber, I stemmer for at bevare Svendborg Havn som erhvervshavn og dermed sikrer, at et stort antal arbejdspladser, der betyder meget for hele Sydfyn, bliver bibeholdt.

Hvis I vælger den såkaldte ”maritime byhavn”, som på længere sigt vil lukke erhvervshavnen, lukker I reelt en række havnevirksomheder med mere end 100 ansatte. Men ikke nok med det, I fjerner også levebrødet for lokale underleverandører og servicevirksomheder, der givetvis tæller lige så mange ansatte. Mange

gode lokale arbejdspladser risikerer at gå tabt.

Samtidig mister Svendborg det havnemiljø og den kultur og dynamik, der har været på havnen i flere hundrede år.

Vores appel til jer er, at I i stedet satser på en løsning, der sikrer en effektivt selvdrevet havn i kombination med et godt bymiljø.

Det vil ikke blot være urimeligt og erhvervsfjendtligt bare at nedlægge den aktive havn, og samtidigt true de eksisterende virksomheder med, at deres miljøtilladelser ikke bliver fornyet. Det sender også et uheldigt signal til erhvervslivet på hele Syd- og Midtfyn, og så kan det vise sig at være ulovligt, som det for nylig er beskrevet i Dagbladet Børsen og Fyns Amts Avis.

Et enigt Folketing vedtog i foråret 2012 en ny havnelov, som gælder for alle danske havne. Loven siger: ”Havnearealer skal prioriteres anvendt til erhvervsmæssige aktiviteter, der understøtter søtransport, eller til andre aktiviteter, der forudsætter havnenær beliggenhed. Såfremt arealerne ikke kan udlejes til disse aktiviteter, kan havnen udleje dem til andre formål.” (§6, stk 2).

Svendborg Havn styres af kommunalbestyrelsen. Hvis I som kommunalbestyrelse vedtager en plan om at omdanne erhvervshavnen til en byhavn, risikerer I dermed at overtræde havneloven. Der er flere grunde til, at havneloven beskytter havnearealerne.

• For det første er havnevirksomhederne fuldstændig afhængige af at ligge på en havn, fordi de skal have adgang til søtransport. Havnevirksomheder kan derfor ikke flyttes til en placering længere inde i landet. Hvis havnearealerne i Svendborg forsvinder, så forsvinder havnevirksomhederne og dermed de mange arbejdspladser også fra kommunen.

• For det andet har en erhvervshavn som regel også en betydning, som rækker langt ud over den by og den kommune, der ejer havnen. I Svendborg Havns tilfælde er f.eks. landbruget på hele Midt- og Sydfyn afhængig af foderstofkoncernen FAF/DLGs anlæg på havnen. Det vil blive dyrt for landmændene, hvis havnen lukkes. Svendborg er desuden en trafikhavn og hjemsted for flere mindre rederier. Havnen har altså en vigtig funktion og betydning, og udviklingen af den er mere og andet end blot byudvikling.

• For det tredje har samfundet overordnet en interesse i at den vigtige infrastruktur, som en havn udgør.

En havn er først og fremmest beregnet til erhvervsformål - ikke til boliger. Hvis en erhvervshavn omdannes til noget andet, bliver den aldrig erhvervshavn igen. Opfordringen fra DI Fyn og Danske Havnevirksomheder er derfor: tænk jeg om en ekstra gang, kære byrådsmedlemmer. Lad være med at vælge den maritime byhavn og lukke den største erhvervshavn på Sydfyn og dens velfungerende virksomheder.

Der må kunne findes en løsning, som både overholder havneloven, og som sikrer en udvikling af de arealer på Svendborg havn, der i dag ikke kan lejes ud til havnevirksomheder. De ledige arealer kan f.eks. overgå til kultur og lettere erhverv, som er foreneligt med de eksisterende virksomheder på havnen. Mens de arealer, der i dag er lejet ud til velfungerende havnevirksomheder, forbliver erhvervshavn, og de støjfølsomme boliger helt udgår af planen.

På den måde kan man sikre en udvikling til gavn for alle i Svendborg og omegn. Det vil være den rigtige – og lovlige – vej at gå for Svendborg Havn.

Klaus G. Andersen, formand for Danske Havnevirksomheder & Søren K. Vilby, formand for DI Fyn.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

10.12.2024Kalundborg Havn

Sponseret

Kalundborg Havn overgår målsætninger for nyt landstrømsanlæg i Østhavnen

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny trawlerterminal i Nuuk godkendt

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Frederikshavn: Advokatundersøgelse forsinket

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Gigantiske fundamenter sendt afsted til USA

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn satser på metanol

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Kutter påsejlede mole ved Skagen Havn

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Nye tanke på Kalundborg Østhavn

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark