Aalborg Havn kæmper videre

Aalborg Havn A/S har udsendt et åbent brev til sine kunder og brugere i forbindelse med udmeldingen fra Royal Arctic Line om, at rederiet vil opsige aftalen med Aalborg Havn allerede fra 2019 i stedet for 2022. Flere har spurgt til havnens vurdering af RAL’ s mulighed for at komme ud af aftalen. Dette og meget andet skriver Claus Holstein, direktør for Aalborg Havn, om nedenfor.

”RAL har ikke mulighed for at ændre aftalens slutdato. Det vil i juridiske termer være misligholdelse af en bindende aftale, og det vil vi selvsagt møde med alle de juridiske instrumenter, der ligger i dansk lovgivning”, skriver Claus Holstein.

”I første omgang valgte RAL tirsdag den 4. oktober 2016 at meddele sine ansatte i Aalborg, at rederiet vil omlægge sit rutenet fra 2019, og at den nye rute ikke indbefatter Aalborg Havn. Dagen efter havde Verner Hammeken og jeg et møde, hvor jeg blev orienteret om, at RAL ville flytte basishavnen til Aarhus senest i sommeren 2019”, skriver Claus Holstein videre og tilføjer:

”Udmeldingerne forårsagede hurtigt rygtedannelse, og vi valgte derfor at offentliggøre RALs planer og vores holdning dertil. I den forbindelse blev Verner Hammeken interviewet til P4 Nordjyllands Radio, og her gentog han Aarhus-planerne offentligt.

Samtidig blev RALs bestyrelsesformand Kuno Fenger interviewet til flere både danske og grønlandske medier. Kuno Fenger kunne ikke bekræfte, at basishavnsaftalen var opsagt og/eller, at Verner Hammeken var i Aalborg for at fortælle om planerne fra 2019. Det var derfor årsag til yderligere rygtedannelse.

Verner Hammeken har i flere medier klart givet udtryk for, at Aalborg og Danmark ikke opfylder RALs ambitioner om at globalisere Grønland. Allerhelst vil Verner Hammeken sejle uden om Danmark og direkte til blandt andet Rotterdam”.

”Det står dog helt klart, at bestyrelsesformand Thomas Kastrup-Larsen, den øvrige bestyrelse og ledelsen i Aalborg Havn vil fastholde kravet om, at den nuværende aftale, der blev vundet ved udbud i 2006 og forlænget i 2010, skal fortsætte som aftalt til udgangen af 2022. Alt andet vil være en kraftig forsømmelse af vores forpligtigelser over for jer som virksomheder, Aalborg og Nordjylland. Både havnen og erhvervslivet i Aalborg og Grønland har investeret mange hundrede millioner i samarbejdet. Derfor vil vi som aftalt tidligst i 2020 indlede forhandling om, hvad der skal ske efter 2022.

Allerede i forsommeren 2016 bad Thomas Kastrup-Larsen mig om at få lavet en undersøgelse af omfanget af et eventuelt erstatningskrav, hvis basishavnsaftalen blev misligholdt. Vores undersøgelse viser, at modkravet vil være i størrelsesordenen 200 millioner kroner. Dette spørgsmål har i sidste uge presset sig mere og mere på fra offentlighedens side, og derfor valgte vi også at melde dette ud til medierne i sidste uge”, skriver Claus Holstein.

”Det er vores opfattelse, at medieomtalen den seneste uge har givet os alle i Nordjylland en forståelse for vigtigheden af Grønland som handelspartner, men endnu mere tror jeg, at det er gået op for alle, at de 45 års samarbejde erhvervsmæssigt, socialt, politisk og økonomisk er langt mere skrøbeligt, end vi går og tror.

Det er derfor min opfordring, at I alle sammen med os vil fortælle de gode historier om det gode og langvarige samarbejdsforhold mellem Nordjylland og Grønland. Vi er ikke en del af Grønlands problem – vi er en del af løsningen, og sådan skal det også gerne fremstå i offentligheden”, skriver Claus Holstein.

”I den kommende tid vil vi kigge fremad og arbejde på konsensus med RAL og alle andre interessenter. Thomas Kastrup-Larsen mødes senere på måneden med Kuno Fenger med henblik på at diskutere tingene igennem. Thomas Kastrup-Larsen vil naturligvis fastholde vores udgangspunkt, dvs. at den indgåede aftale overholdes, men han vil samtidig være imødekommende og skitsere de forbedringer, som vi har arbejdet på i en længere periode.

Planen indeholder dels optimering af terminalen i Aalborg havn, og dels et bud på, hvilke nye indtægter RAL kan have med det gods, som findes i området. Vores beregninger viser, at vi ved fælles hjælp kan optimere RALs indtjening med ikke mindre end 10 millioner kroner om året. Det kan gøres allerede fra 2017, men det kræver, at vi har mindst 10 års investeringshorisont, og det kræver, at vi alle arbejder hårdt for det. Til gengæld får RAL en forbedret business case på 100 millioner kroner over 10 år, og vi har derfor en positiv forventning til de kommende forhandlinger.

Vi håber således, at RAL vil være motiveret til at fremlægge sine planer, så vi i fællesskab kan planlægge perioden frem til udgangen af 2022. Det vil samtidig betyde, at vi først fra 2020 går i gang med at se på udbuddet, som dækker perioden fra 1. januar 2023 og frem. Det vil fjerne usikkerheden i Nordjylland og Grønland, og vi vil kunne fokusere på at gøre det billigere at betjene Grønland”, slutter Claus Holstein.

Kilde: Aalborg Havn A/S

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

18.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer 550 mio. dollar i Bangladesh

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hamborg Havn fortsætter væksten

17.11.2025Maritimedanmark.dk

U-vending i Ankestyrelsen: Grønt lys til salg af færgehavn

15.11.2025Maritimedanmark.dk

Havnene har ikke brug for flere hensigtserklæringer

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Skagen Havn ansætter økonomichef

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Polen investerer 16 mia i nyt containerterminalprojekt

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Odder fund kan udfordre havneudvidelse i Odense

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Hvide Sande Havn udvider med nyt kajanlæg

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course