Aalborg Havn kæmper videre
Aalborg Havn A/S har udsendt et åbent brev til sine kunder og brugere i forbindelse med udmeldingen fra Royal Arctic Line om, at rederiet vil opsige aftalen med Aalborg Havn allerede fra 2019 i stedet for 2022. Flere har spurgt til havnens vurdering af RAL’ s mulighed for at komme ud af aftalen. Dette og meget andet skriver Claus Holstein, direktør for Aalborg Havn, om nedenfor.
”RAL har ikke mulighed for at ændre aftalens slutdato. Det vil i juridiske termer være misligholdelse af en bindende aftale, og det vil vi selvsagt møde med alle de juridiske instrumenter, der ligger i dansk lovgivning”, skriver Claus Holstein.
”I første omgang valgte RAL tirsdag den 4. oktober 2016 at meddele sine ansatte i Aalborg, at rederiet vil omlægge sit rutenet fra 2019, og at den nye rute ikke indbefatter Aalborg Havn. Dagen efter havde Verner Hammeken og jeg et møde, hvor jeg blev orienteret om, at RAL ville flytte basishavnen til Aarhus senest i sommeren 2019”, skriver Claus Holstein videre og tilføjer:
”Udmeldingerne forårsagede hurtigt rygtedannelse, og vi valgte derfor at offentliggøre RALs planer og vores holdning dertil. I den forbindelse blev Verner Hammeken interviewet til P4 Nordjyllands Radio, og her gentog han Aarhus-planerne offentligt.
Samtidig blev RALs bestyrelsesformand Kuno Fenger interviewet til flere både danske og grønlandske medier. Kuno Fenger kunne ikke bekræfte, at basishavnsaftalen var opsagt og/eller, at Verner Hammeken var i Aalborg for at fortælle om planerne fra 2019. Det var derfor årsag til yderligere rygtedannelse.
Verner Hammeken har i flere medier klart givet udtryk for, at Aalborg og Danmark ikke opfylder RALs ambitioner om at globalisere Grønland. Allerhelst vil Verner Hammeken sejle uden om Danmark og direkte til blandt andet Rotterdam”.
”Det står dog helt klart, at bestyrelsesformand Thomas Kastrup-Larsen, den øvrige bestyrelse og ledelsen i Aalborg Havn vil fastholde kravet om, at den nuværende aftale, der blev vundet ved udbud i 2006 og forlænget i 2010, skal fortsætte som aftalt til udgangen af 2022. Alt andet vil være en kraftig forsømmelse af vores forpligtigelser over for jer som virksomheder, Aalborg og Nordjylland. Både havnen og erhvervslivet i Aalborg og Grønland har investeret mange hundrede millioner i samarbejdet. Derfor vil vi som aftalt tidligst i 2020 indlede forhandling om, hvad der skal ske efter 2022.
Allerede i forsommeren 2016 bad Thomas Kastrup-Larsen mig om at få lavet en undersøgelse af omfanget af et eventuelt erstatningskrav, hvis basishavnsaftalen blev misligholdt. Vores undersøgelse viser, at modkravet vil være i størrelsesordenen 200 millioner kroner. Dette spørgsmål har i sidste uge presset sig mere og mere på fra offentlighedens side, og derfor valgte vi også at melde dette ud til medierne i sidste uge”, skriver Claus Holstein.
”Det er vores opfattelse, at medieomtalen den seneste uge har givet os alle i Nordjylland en forståelse for vigtigheden af Grønland som handelspartner, men endnu mere tror jeg, at det er gået op for alle, at de 45 års samarbejde erhvervsmæssigt, socialt, politisk og økonomisk er langt mere skrøbeligt, end vi går og tror.
Det er derfor min opfordring, at I alle sammen med os vil fortælle de gode historier om det gode og langvarige samarbejdsforhold mellem Nordjylland og Grønland. Vi er ikke en del af Grønlands problem – vi er en del af løsningen, og sådan skal det også gerne fremstå i offentligheden”, skriver Claus Holstein.
”I den kommende tid vil vi kigge fremad og arbejde på konsensus med RAL og alle andre interessenter. Thomas Kastrup-Larsen mødes senere på måneden med Kuno Fenger med henblik på at diskutere tingene igennem. Thomas Kastrup-Larsen vil naturligvis fastholde vores udgangspunkt, dvs. at den indgåede aftale overholdes, men han vil samtidig være imødekommende og skitsere de forbedringer, som vi har arbejdet på i en længere periode.
Planen indeholder dels optimering af terminalen i Aalborg havn, og dels et bud på, hvilke nye indtægter RAL kan have med det gods, som findes i området. Vores beregninger viser, at vi ved fælles hjælp kan optimere RALs indtjening med ikke mindre end 10 millioner kroner om året. Det kan gøres allerede fra 2017, men det kræver, at vi har mindst 10 års investeringshorisont, og det kræver, at vi alle arbejder hårdt for det. Til gengæld får RAL en forbedret business case på 100 millioner kroner over 10 år, og vi har derfor en positiv forventning til de kommende forhandlinger.
Vi håber således, at RAL vil være motiveret til at fremlægge sine planer, så vi i fællesskab kan planlægge perioden frem til udgangen af 2022. Det vil samtidig betyde, at vi først fra 2020 går i gang med at se på udbuddet, som dækker perioden fra 1. januar 2023 og frem. Det vil fjerne usikkerheden i Nordjylland og Grønland, og vi vil kunne fokusere på at gøre det billigere at betjene Grønland”, slutter Claus Holstein.
Kilde: Aalborg Havn A/S