89 ton batterier til verdens største el-færge
HH Ferries er ved at få ombygget færgerne MF Tycho Brahe og MF Aurora til at kunne sejle på batterier, som bliver opladet, når færgerne ligger i havn. Det bliver verdens største emissionsfrie elfærger, og batterierne er tilsvarende store. Batteripakkerne er på 8,32 MWh, hvilket svarer til 10.700 bilbatterier.
”Vi er meget tilfredse med, at vi sammen med ABB kan anvende afprøvet teknologi på en innovativ måde og være i stand til at skabe en ny metode til at bibeholde vores position med en meget effektiv rute med stor kapacitet. Ud fra et miljømæssigt synspunkt investerer vi i morgendagens ansvarlige teknologiske løsninger på vej mod en grønnere fremtid”, siger Henrik Rørbæk, adm. direktør for HH Ferries Group.
Det er ABB, som skal levere de komplette power- og propulsionsystemer til færgerne. Leveringen omfatter en turnkey-løsning med batterier, et kontrolsystem til styring af energilagring og Onboard DC Grid-teknologi. I både Helsingør og Helsingborg skal ABB levere de første automatiserede landstrømsanlæg, hvor en industriel robot fra ABB vil maksimere den effektive opladningstid.
Det foregår på den måde, at 400 mm inden færgen når kajen, vil robotten automatisk række ud og hente landkablet fra færgen. Kabelrullen frigiver kablet, og robotten fører stikkene til de tilsvarende stik placeret under robotten. Når forbindelsen er etableret, flytter robotten tilbage til sin udgangsposition, og de oprullelige døre lukkes. Procedurerne er baseret på 3D laserscanning og trådløs kommunikation mellem skib og land.
De to færger, Tycho Brahe og Aurora, vil udelukkende sejle på strøm fra batterierne, som vil reducere de samlede udledninger fra HH Ferries’ samlede flåde med mere end 50 procent. Færgerne beholder dog nogle dieselmotorer som backup, men hensigten er sejlads udelukkende ved hjælp af batterierne.
HH Ferries transporterer dagligt op til 50.000 passagerer, 9.000 biler og 1.600 lastvogne og busser over Øresund.
I videoen nedenfor kan man se, hvordan det ser ud, når robotten griber ud efter landkablet og etablerer forbindelsen.
Kilde: ABB/HH Ferries/tu.no