3F anker bemandingskrav på Hammershus
Godkendelsen af minimalbesætning hos Bornholmslinjen er anket af både 3F Sømændene og CO Søfart med krav om, at der ansættes yderligere to befarne skibsassistenter i stedet for de ubefarne. Ankenævnet for Søfartsforhold har meddelt, at det kan tage op til et halvt år at behandle anken.
Ifølge anken mener 3F Sømændene, at der ikke er tilstrækkeligt mandskab om natten. Det vil være umuligt både at holde udkik på broen og kunne reagere på alarmer samtidig med runderingsvagter, hvor der skal være tilstrækkelig tid til at kunne iagttage ændringer.
Driftsbesætningen på Bornholmslinjens nye færge Hammershus på over ruterne til og fra Rønne består af kun otte personer. Af dem er to befarne og en ubefaren skibsassistent. Desuden er der to personer i grundmodulet med op til 120 passagerer, hvoraf den ene har kvalifikationer som ubefaren skibsassistent.
Sikkerhedsbesætningen øges med to personer ved sejlads med op til 720 passagerer.
Bornholmslinjens arbejds- og sikkerhedsplaner afslører ifølge 3F, at den nyansatte besætning samtidig skal kunne løse opgaver på forskellige steder. Den største risiko for arbejdsmiljøet og sikkerheden er ved anløb i Sassnitz. Her er der ikke nok personale til, at Hammershus kan fortøjes i begge ender samtidigt.
”Det betyder, at skibsassistenterne først skal fortøje færgen i den ene ende, og så skal de gå 150 meter for at fortøje i den anden ende”, siger faglig sekretær i 3F Sømændene, Flemming Thiesen.
De øvrige færgelejer har automatisk fortøjning. 3F mener, at det er stadig risikabelt for søfolkenes sikkerhed, at kun to skibsassistenter har ansvar for fortøjningen. Ved kraftig vind er der nemlig behov for flere fortøjninger for at holde skibet stabilt.
Det vil også være en udfordring, at der kun er et besætningsmedlem på hvert vogndæk ved lastning af færgen.
Kilde: 3F