25.000 TEU-skibe er urealistisk
Containerrederiet Evergreen er det seneste rederi, som har bestilt et skib på mere end 18.000 TEU, og den samlede sum af skibe på mere end 18.000 TEU, enten aktive eller bestilt, har nu passeret en million TEU, viser tal fra Drewry Maritime Research. Der er designet skibe på helt op til 25.000 TEU, men så meget er urealistisk, siger Søren Skou, adm. direktør for Maersk Line.
Skibe med en kapacitet på 25.000 TEU er af begrænset nytte, mener Søren Skou og tager Maersk Lines service mellem Asien og Nordeuropa som eksempel. Her flytter Maersk Line 55.000 TEU pr. uge. Hvis rederiet anvendte 25.000 TEU-skibe, ville der kun være containere nok til to afsejlinger pr. uge, men rederiet har brug for at kunne tilbyde fem-seks afsejlinger pr. uge for at forblive konkurrencedygtige på den rute. Derfor vil 25.000 TEU-skibe ikke være særligt anvendelige, hvorimod Søren Skou vurderer, at skibe på 18.000 TEU vil være den foretrukne model i branchen i de kommende år.
Siden 2007 er den gennemsnitlige skibsstørrelse på ruterne mellem Asien og Europa fordoblet til 13-14.000 TEU, men havneproduktiviteten er i samme periode kun steget med 50 procent, hvilket betyder, at skibe i gennemsnit bruger 18 dage i havn, hvor de i 2007 kun brugte 12 dage.
Maersk Line forventer at have behov for nye skibe i 2017 og forventer derfor at afgive ordrer på nye skibe allerede i dette forår. Rederiet har dog endnu ikke offentliggjort noget om størrelsen på de nye skibe.
Kilde: SupplyChainDigest