Voksende ro/ro trafik til Vestafrika
I modsætning til det meste af verden, hvor den økonomiske krise har trukket væksten ned, vokser efterspørgslen fortsat med over fem procent i Vestafrika. Det har skabt grobund for en stigende ro/ro trafik mellem Europa og en række vestafrikanske lande.
”Markedet er inde i en langsom men stabil vækst”, siger Helen Palmer, direktør for Sutcliffs Maritime, et britisk shippingfirma der driver en ro/ro rute med fem månedlige afgange fra Europa til en række vestafrikanske havnebyer.
Ruten, der ikke har egne skibe men køber sig ind på skibe der søger returlast, efter at have sejlet gods og biler fra Asien til Europa, har tre månedlige afgange fra Antwerpen og to fra Sheerness.
I Vestafrika anløber skibene en række havne, hvor Dakar i Senegal og Tema i Ghana er kommet til i årets løb. Anløb af Conakry i Guinea er i støbeskeen.
”Den næste havn vi har i kikkerten er Abidjan på Elfenbenskysten”, siger Helen Palmer til Lloyds Loading List.
Godset består hovedsageligt af brugte lastbiler, trailere, firehjulstrækkere og personbiler. Bilerne er ofte ex-firmabiler købt på auktioner rundt omkring i Europa.
”Udbuddet af skibe der søger returlast fra Europa er ikke helt så stort som tidligere, men markedet er ret stabilt. Og vi har heller ikke de store problemer med ventetid i de havne vi anløber”, siger Helen Palmer.
Kilde: Lloyds Loading List