Uro på APM Terminals havn i Mumbai
Ifølge Nyhedsbrevet 3F har der de sidste to uger været protestmøder på APM Terminals terminal i den indiske havneby Mumbai, fordi chauffører er blevet fyret for at være medlem af det indiske transportarbejderforbund, TDWU.
"23 af vores fagligt aktive medlemmer er blevet fyret og erstattet af uorganiserede arbejdere. Mærsk har et ansvar for at stoppe denne ulovlige praksis", siger P.K. Raman, formand for fagforeningen Transport and Dock Workers Union i Indien, TDWU, til Nyhedsbrevet 3F.
Ifølge Nyhedsbrevet 3F har havnearbejdere i Mumbai været udsat for flere voldelige overfald og trusler, siden de dannede en fagforening i april 2007. Arbejderne er ansat i fire lokale transportfirmaer, der kører containere på havnen og har kontrakt med Gateway Terminals, som er 74 procent ejet af A.P. Møller-Mærsk. Firmaerne nægter at anerkende fagforeningen, der organiserer flertallet af chaufførerne på havnen.
Ifølge TDWU gav det indiske Arbejdsministerium allerede i maj 2008 transportfirmaerne besked på at genansætte de 23 fyrede.
Jørgen Madsen, regional chef for APM Terminals i Indien, Mellemøsten og Afrika, afviser overfor nyhedsbrevet, at fyringerne er Mærsks problem:
"Vi hyrer transportfirmaer til at udføre opgaver for os. De kommer med udstyr og de chauffører, der skal til for at levere den service, de bliver bedt om. Længere går vores kontraktlige relation med dem ikke. Det er ikke vores opgave at fortælle dem, hvem de må ansætte. Men arbejderne skal naturligvis sikres retten til at være i fagforening", siger Jørgen Madsen til Nyhedsbrevet 3F.
Han mener ikke, at der er tale om fagforeningsfjendtlige aktiviteter.
"Jeg vil ikke spekulere i, hvorfor folk er blevet udskiftet. Men 23 ud af en arbejdsstyrke på mindst 250 chauffører lyder ikke så voldsomt på mig", siger Jørgen Madsen.
Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe og koordinator i det internationale netværk for fagforeninger med medlemmer i A.P. Møller-Mærsk, er uenig.
"Mærsk lover i deres etiske regelsæt at respektere arbejdernes ret til faglig organisering. Det nærmer sig falsk varebetegnelse. I Mumbai har medlemmer af chaufførernes fagforening først været udsat for voldelige overgreb, og siden er de mest aktive blevet fyret. Det er uacceptabelt", siger Henrik Berlau til Nyhedsbrevet 3F.
Kilde: Nyhedsbrevet 3F