Torm underskud på 19 mio. dollar

Torms resultat før skat og ekstraordinære nedskrivninger blev på 1 million dollar. Efter en ekstraordinær nedskrivning på 20 millioner dollar af rederiets 50 procent ejerandel i FR8, blev resultatet før skat et underskud på 19 millioner dollar. For 2010 forventer Torm et underskud på 15-60 millioner dollar

"Torms 2009 resultat blev på niveau med forventningerne om et nul-resultat. Effektiv udnyttelse af flåden har sikret en indtjening gennem året over det generelle markedsniveau, og sammen med betydelige omkostnings-besparelser har det påvirket indtjeningen positivt. I kombination med en fuldt finansieret ordrebog har selskabet dermed yderligere forbedret sin konkurrencemæssige position trods svære markedsvilkår", siger Torm's CFO Roland M. Andersen

Tankdivisionens indtjening blev negativt påvirket af den globale recession og deraf følgende lavere efterspørgsel efter olie samt den store tilgang af nye skibe. Effektiv udnyttelse af Torms flåde sikrede i andet halvår en indtjening over det generelle markedsniveau.

Produkttankdivisions resultat af den primære drift blev på 10,8 millioner dollar mod et driftsoverskud på 215,3 millioner dollar i 2008.

Tankafdelingen havde ved indgangen til året afdækket 31 procent af de resterende skibsdage i 2010 til en gennemsnitlig rate på 18.989 dollar pr. dag.

Tørlastdivisions resultat af den primær drift blev på 65 millioner dollar mod 211,9 millioner dollar i 2008.

Tørlastafdelingen havde ved indgangen til 2010 afdækket 71 procent af de resterende skibsdage i året til en gennemsnitlig rate på 18.100 dollar pr. dag. Til sammenligning var 27 pct. afdækket pr. 31. december 2008, men til 46.200 dollar/dag.

Salg og levering af fire tørlastskibe påvirkede resultatet før skat positivt med 33 millioner dollar. Salget af to tørlastskibe i november 2009 med en samlet fortjeneste på 18 millioner dollar indregnes i resultatopgørelsen i første kvartal 2010 ved levering af skibene.

Torms effektivitetsprogram Greater Efficiency Power vil i 2010, som forventet, reducere driftsomkostningerne med ca. 15 procent pr. skib og de administrative omkostninger med ca 20 procent sammenlignet med 2008. De årlige omkostningsbesparelser forventes at blive ca. 50 millioner dollar.

I december 2009 indgik Torm aftale om finansiering af seks af Selskabets MR-nybygninger på 167 millioner dolar. Skibene er planlagt til levering mellem 2010 og 2012. Efter regnskabsårets afslutning indgik Torm den 1. februar 2010 yderligere en aftale om finansiering af seks andre MR-nybygninger på 170 millioner dollar, hvorefter Torm's uudnyttede kreditfaciliteter og likvide beholdninger udgjorde i alt 700 millioner dollar.

Udestående investeringer relateret til Torm's ordrebog udgjorde pr. 31. december 2009 455 millioner dollar, som er fuldt finansieret.

Egenkapitalen udgjorde pr. 31. december 2009 1.247 millioner dollar.

Torm beregner flådens langsigtede indtjeningspotentiale baseret på diskonterede forventede fremtidige penge-strømme i henhold til IFRS. Den beregnede værdi af flåden pr. 31. december 2009 understøtter de bogførte værdier.

Torm styrkede i 2009 Selskabets CSR-strategi med fastlæggelse af ambitiøse mål for reduktion af CO2-udledning, tilslutning til FNs Global Compact og etablering af en global CSR-organisation.

Pr. 31. december 2009 var 31 procent af indtjeningsdagene i Tankdivisionen for 2010 dækket til USD/dag 18.989 og 71 procent af indtjeningsdagene i Tørlastdivisionen til USD/dag 18.100..

Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingens godkendelse, at der ikke udbetales udbytte for regnskabsåret 2009.

Kilde: Torm

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Video: Norsk ubåd sprænger udfaset fregat under arktisk øvelse

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Løs el-ledning udløste Dali-ulykken

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen ombygger nu tredje færge til eldrift

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Suez-kanalen ser tegn på comeback

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Mindre gods og færre passagerer i oktober

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Irans revolutionsgarde kaprer produkttanker

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course