Tidlig batteri-udskiftning på ny elfærge
Elfærgen Ellen, der blot har sejlet godt et par måneder på ruten Søby-Fynshav, tages ud af drift i tre uger for bl.a. at få udskiftet en femtedel af af de i alt 840 batterimoduler. Samtidig skal en række optimeringer sikre, at Ellen rent faktisk bliver i stand til at foretage det planlagte antal daglige ture.
Al begyndelse er svær, må de sande i E-ferry projektet bag Ellen, der nu tages ud drift den 11. november for at gennemgå en række nødvendige optimeringer, for at skibet kommer til at yde maksimalt.
“Som demonstrationsprojekt er det essentielt, at vi demonstrerer den bedste ydelse muligt, for at vise potentialet med den fuldt elektriske teknologi,”
lyder forklaringen fra partnerne bag projektet på Ærø Kommunes hjemmeside.
Tre store ændringer skal foretages i løbet af de tre uger.
168 ud af skibets i alt 840 batterimoduler skal udskiftet, fordi de ikke yder optimalt. Derfor kan Ellen i øjeblikket kun lades op til 3.400 kWh og ikke 4.300 kWh som batteripakken skal kunne tyde og som er nødvendig for at Ellen kan sejle syv ture om dagen.
Power Management Systemet skal optimeres for at gøre det muligt for de tyve batteristrenge at køre mere uafhængigt af hinanden og dermed ikke holde hinanden tilbage i forhold til ladning og forbrug.
Endelig skal softwaren til ladesystemet optimeres, så det sikres, at alle fire såkaldte ladelinjer altid kobles til hver gang, der skal lades. Det sker ikke altid i dag.
“Når der foretages så relativt store ændringer som ovenfor beskrevet, skal systemerne testes grundigt igennem inden sejladsen med passagerer genoptages, derfor er der afsat næsten tre uger til dette arbejde”.
Kilde: Ærø Kommune