Terntank sikrer LNG-bunker til nye skibe
Terntank, der driver sin flåde af tankskibe fra Skagen, har indgået en aftale med norske Skangass om LNG-bunkring af de to nye LNG-drevne produkttankskibe som rederiet har kontraheret i Kina til levering i 2016.
”Det giver en god fornemmelse nu at have underskrevet et letter of intent med en LNG-leverandør”, siger Tryggve Möller, administrerende direktør i Terntank til Sjöfartstidningen.
”Vores kunder har krævet garantier form at vi rent faktisk kan skaffe LNG-bunker til vore to nybygninger, de lader sig ikke spise af med vage løfter om at det nok falde på plads. Derfor er denne aftale super vigtig for os”, siger Tryggve Möller.
Forudsat at det underskrevne letter of intent udmønter sig i en konkret aftale, vil bunkringen komme til at ske med LNG-bunkringsfartøjet Coral Anthelia som Skangass tager levering af til efteråret. For Terntank betyder det, at bunkringen kommer til at ske på stort set samme måde som i dag.
”Vi bunkrer jo tit ved Skagen, Vinga eller på Rivöfjorde – og det kommer til at foregå på samme måde med LNG-skibene”, siger Tryggve Möller til nyhedsportalen.
”Det er klart at aftalen bygger på at vi kan blive enige om en pris. Gør vi ikke det må vi finde en anden leverandør. Vi har valgt først at forhandle om prisen senere da vi håber at prisen på LNG vil falde, hvilket de fleste da også forventer”, siger Terntanks direktør Tryggve Möller.
Terntanks to nye LNG-drevne tankskibe er designet af Rolls-Royce Marine i Norge og bygges på AVIC Dingheng Shipbuilding i Kina. De er på 15.000 DWT, udstyres med Wärtsiläs nye dual-fuel hovedmaskine af typen Wärtsilä 5RT-flex 50 DF.
Den første af de to produkttankere ventes leveret i februar 2016 den anden i maj 2016. Ud over de to kontraherede skibe har Terntank option på yderligere to skibe af samme type på det kinesiske værft.
Ifølge Tryggve Möller har et traditionelt tankskib i denne størrelse et dagligt brændstofforbrug på mellem 22 og 25 ton, mens Terntanks nybygninger vil have et forbrug på under 14 ton i døgnet.
Kilde: Sjöfartstidningen