Sydbank: Priskrig på containermarkedet
I forlængelse af endnu en ikke-eksisterende højsæson, er priskrigen på containermarkedet nu en realitet. Det konstaterer Sydbank efter, at spotrateindekset er faldet med hele 6 procent i september i forhold til august.
”Oplægninger og indskrænkning af kapacitet ligner nu eneste vej væk fra endnu en opslidende og formentlig tabsgivende ratekrig. Nye annoncerede rateforhøjelser i niveauet 500 USD/TEU på Asien-Europa fra 1. november kan blive meget svære at gennemføre, men de er nødvendige for at vende tilbage til en acceptabel indtjeningssituation. Vi venter dog en mærkbar positiv rateeffekt men frygter, at den kun holder kortvarigt”, skriver Sydbanks shippinganalyiker Jacob Pedersen.
På tørlastmarkedet forventer Sydbank, i den seneste udgave af bankens Shippingnyt, væsentligt lavere fragtrater i år end i 2011. Banken tager ikke vendingen i Capesize-raterne som et tegn på, at markedet er på vej i væsentlig bedring. Overkapaciteten vil i bedste fald fortsætte til langt ind i 2013 og give pres på brugtpriserne, hedder det i analysen.
Når det gælder produkttank er bankens forventning, at fragtraterne stiger i forhold til 2011, men når kun i bedste fald værdiskabende niveauer i korte perioder ad gangen.
”Vintersæsonen vil sandsynligvis forbedre humøret i sektoren en smule i de kommende måneder. Brugtpriserne kan falde yderligere, men en stabilisering er efterhånden mere sandsynlig”, skriver Jacob Pedersen.
Kilde: Sydbank