Svensk forslag til tonnageskat klar
Efter næsten to år er udredningen om tonnageskat i Sverige færdig. Svensk søfart er stort set tilfredse med resultatet og glade for, at det i udredningen foreslås at indføre tonnageskat i Sverige. Der er dog utilfredshed med finansieringsforslaget.
”Vi er overbevist om, at dette er et attraktivt system både for os og for den svenske stat”, siger Pia Berglund, adm. direktør for den svenske rederiforening, i forbindelse med, at udredningen om tonnageskat fredag er overleveret til Finansdepartementet.
Pia Berglund bakkes op af Sjöbefälsföreningen: ”Tonnageskatten er en forudsætning for svensk søfart, derfor er det glædeligt, at udredningen foreslår, at vi skal indføre den. Med den kommer andre merværdier i form af forskning og innovation, som svensk søfart genererer. Flere virksomheder vil investere i Sveriges verdensledende og højteknologiske maritime industri, når vi har indført tonnageskatten”, siger Christer Themnér fra Sjöbefälsföreningen.
Udredningen foreslår blandt andet, at systemet skal være frivilligt, men at de virksomheder, som går med i systemet, skal være bundet af det i mindst 10 år.
I udredningen er det beregnet, at 23 rederier med i alt 84 skibe vil få skatteøkonomiske fordele ved at gå ind i tonnageskattesystemet, og det vil koste staten 45 millioner svenske kroner årligt. Udrederen foreslår, at de 40 millioner kroner skal hentes ind via en generel reduktion af søfartsstøtten på 2,2 procent.
”Vi er ikke tilfredse med finansieringsmodellen, fremfor alt fordi det ville betyde, at selv de rederier, som ikke er kvalificerede til tonnageskattesystemet, men har søfartsstøtte bliver påvirket af det”, siger Pia Berglund.
Det er den tidligere svenske regering, der iværksatte udredningsarbejdet om tonnageskat, og det er det arbejde, der nu er blevet præsenteret.
Kilde: Sjöfartstidningen