Store forventninger til kanal i Nicaragua
Den udvidede Panamakanal åbner til næste år, og mange spekulerer over, om der virkelig er brug for en kanal til, men det mener man i Nicaragua helt bestemt, at der vil være, for kanalen vil kunne passeres af skibe på helt op til 23.000 TEU.
Det er kinesiske HKND Group, der står for byggeriet, der begyndte i december 2014 og forventes at være afsluttet i 2020. Kanalen vil blive 278 kilometer lang og vil løbe fra Brito-floden på Stillehavssiden til Punto Gorda-floden ved Det Caribiske Hav. Kanalen kommer til at løbe igennem Lake Nicaragua.
Nicaraguas regering forventer, at kanalen vil skabe 50.000 jobs i byggeperioden og andre 200.000 jobs, når først kanalen er åbnet for skibstrafikken. Der er også planer om at etablere en frihandelszone med kommercielle faciliteter såvel som turisthoteller og en international lufthavn.
Cirka 14.000 skibe passerer hvert år igennem Panamakanalen, der kan håndtere skibe med en kapacitet på 5.000 TEU, men til næste år vil udvidelsen være færdig, og så vil Panamakanalen kunne håndtere skibe helt op til 13.000 TEU. Det er dog intet at regne i forhold til Nicaraguakanalen, der vil gøre det muligt for skibe op til 23.000 TEU at passere igennem. Nicaraguakanalen synes dermed at være fremtidssikret.
Kilde: The Maritime Executive