Søfartsstyrelsen harmoniserer støjregler
Søfartsstyrelsen følger nu IMO’s regler for støj i bl.a. maskinrum, så danske rederier slipper for problemer ved indflagning af skibe. Når et dansk rederi vilbygge et skib til dansk flag eller indflage et udenlandsk flaget skib, er man hidtil blevet mødt med særlige danske krav til støjmiljøet om bord.
"De danske særregler på støjområdet har længe givet udfordringer for danske rederier og er noget, vi i Danmarks Rederiforening længe har ønsket ændret. Nu har vi fået hævet barren på globalt plan og harmoniserer samtidig regelsættet i Danmark i forhold til de internationale regler, hvilket er meget glædeligt", siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Per Winther Christensen.
Tidligere har de danske regler betydet, at eksempelvis maskinrummet har måttet modificeres, så de særlige, strammere danske støjgrænser ikke blev overskredet. De danske krav har været en stor udfordring specielt på eksisterende skibe.
Fremover følger Søfartsstyrelsen reglerne fra FN’s internationale søfartsorganisation, IMO. Harmoniseringen af reglerne sker, efter at IMO har strammet sine regler for støj i den internationale konvention om sikkerhed for menneskeliv til søs, SOLAS-konventionen, så de nu med enkelte undtagelser følger de hidtidige danske regler på området.
Harmoniseringen af støjreglerne udspringer af regeringens vækstplan for Det Blå Danmark, hvor en af ambitionerne er at gøre Danmark til et af de mest attraktive lande i Europa at drive maritim virksomhed fra, bl.a. ved at modernisere den maritime regulering og afskaffe nationale særkrav.
"En række af initiativerne i vækstplanen er allerede realiseret, og harmoniseringen af støjreglerne er et eksempel på, at de tekniske områder også er under positiv forandring," siger Per Winther Christensen.
Kilde: Danmarks Rederiforening