Søfartens Ledere vil modernisere DIS
Søfartens Ledere støtter en modernisering af DIS, der betyder, at specialfartøjer inden for fx offshore vind, olie og gas omfattes af ordningen. Det vil være naturligt, at DIS udvikler sig i takt med erhvervet og ikke mindst i retning af de sektorer, der kræver godt sømandsskab og højtuddannet arbejdskraft.
”Det er i mine øjne en forudsætning, at DIS og nettolønnen har en direkte sammenhæng med dansk beskæftigelse i danskflagede skibe, og at en udvidelse af DIS og tonnageskatten bliver ledsaget af nogle konkrete aftaler, der knytter statsstøtten til mål om dansk beskæftigelse”, siger Henrik Hjerl Carstensen, formand for Søfartens Ledere.
Dagens rederier og andre maritime virksomheder er dygtige og professionelle. De er vant til at få sat mål og krav. Det vil derfor være naturligt, at rederierne, ved en udvidelse af DIS og tonnageskatten, får nogle klare mål for, hvad en øget investering i erhvervet skal give i afkast til samfundet.
Det kan fx være at stille så mange uddannelsespladser til rådighed for de unge, der ønsker en karriere til søs, at fødekæden af Danmarks maritime kompetencer kan bevares. Desuden bør der sættes klare mål for, hvor mange danske maritime arbejdspladser, der skal skabes, både til søs, offshore og i branchen i land.
Selvom DIS har haft vokseværk siden år 2000, er andelen af danske søfarende i de danske skibe faldet med mere end 20 procent, og rekrutteringsgrundlaget af nye danske officerer ser meget begrænset ud.
Som samfund har vi ikke råd til, at den moderne skibsfart sejler uden om Danmark , med eller uden Dannebrog i agterstavnen. Men vi har heller ikke råd til at undlade at sikre og udvikle antallet at danske arbejdspladser i danske skibe og i maritime virksomheder i Det Blå Danmark.
Danmark er ingen søfartsnation uden søfarende. Derfor er Søfartens Ledere gået sammen med Maskinmestrenes Forening, CO-Søfart og 3F Sømændene om en uddannelseskonference den 25. februar på Christiansborg.
Kilde: Søfartens Ledere