Søfartens Ledere forundret over aftale
Søfartens Ledere har vanskeligt ved at forstå baggrunden for, at Dansk Metals Maritime Afdeling har indgået overenskomst for navigatørerne i DFDS - et overenskomstområde der hidtil har været dækket af Søfartens Ledere.
”Jeg synes det er svært at forstå baggrund for at gøre, hvad DMMA har gjort og jeg forstår ikke argumentet med, at en gul fagforening skulle komme ind og tage overenskomsten. DFDS har ikke på intet tidspunkt udtrykt ønske om at have en overenskomst, så hvorfor skulle de pludselig ønske at indgå overenskomst med en gul fagforening”, siger Jens Naldal, formand for Søfartens Ledere i en kommentar til indgåelsen af den nye overenskomst.
Reaktionen kommer efter, at Dansk Metals Maritime Afdeling mandag oplyste, at DMMA har indgået overenskomst for navigatørerne i DFDS.
”At gå ind og overenskomstdække et område, som indtil marts sidste år lå i en anden faglig organisation, har krævet langstrakte og grundige overvejelser. Situationen var imidlertid den, at aftaleretten for navigatører lå frit tilgængelig for enhver organisation, der ville kræve den. DMMAs initiativ er derfor nødvendigt for at undgå, at en ikke-maritim organisation skulle melde sig på banen og overtage den”, hed det bl.a. i DMMAs begrundelse for at indgå aftalen.
”DFDS har arbejdet for at alle skulle på individuelle aftaler. De har ikke udtrykt noget ønske om en overenskomst. DMMA skylder derfor at fortælle, at den aftale, de nu har indgået med rederiet, i stedet skyldes trusler om, at DMMA ville lægge DFDS-færgerne stille, hvis der ikke blev indgået overenskomst”, siger Jens Naldal.
Ifølge DMMA har forbundet inviteret Søfartens Ledere til et samarbejde om overenskomstarbejdet for navigatørerne i DFDS. Men den oplysning kan Jens Naldal ikke genkende.
”DMMA har derimod tilbudt os, at vi - mod betaling - kan få lov at administrere overenskomsten og hjælpe vores medlemmer med en overenskomst vi ikke har haft noget med at gøre; en aftale, der er indgået imod vores og medlemmernes ønske. Den samlede medlemsgruppe af navigatører i DFDS, herunder kaptajnerne, har skrevet til ledelsen i DFDS og udtrykkeligt gjort opmærksom på, at de ikke ønskede den nu indgåede aftale”, siger Naldal.
Formanden påpeger desuden, at der ikke er noget nyt i at Søfartens Ledere sagsbehandler for medlemmer, der er ansat på andre overenskomster end foreningens egne, eller hvis de fx sejler i udenlandske rederier.
”Derudover har vi ikke ønsket at have noget med den nye overenskomst at gøre, fordi der grundlæggende er tale om en dårlig aftale - ikke mindst for nyansatte juniorofficerer, der nu kommer til at sejle 2:1 i stedet 1:1 takket være DMMA-overenskomsten”, siger Jens Naldal.
Overenskomsten mellem Søfartens Ledere og DFDS bortfald i 2012 da det ikke lykkedes at indgå en ny overenskomst mellem parterene.
Kilde: Søfartens Ledere