Søfartens Ledere forundret over aftale

Søfartens Ledere har vanskeligt ved at forstå baggrunden for, at Dansk Metals Maritime Afdeling har indgået overenskomst for navigatørerne i DFDS - et overenskomstområde der hidtil har været dækket af Søfartens Ledere.

”Jeg synes det er svært at forstå baggrund for at gøre, hvad DMMA har gjort og jeg forstår ikke argumentet med, at en gul fagforening skulle komme ind og tage overenskomsten. DFDS har ikke på intet tidspunkt udtrykt ønske om at have en overenskomst, så hvorfor skulle de pludselig ønske at indgå overenskomst med en gul fagforening”, siger Jens Naldal, formand for Søfartens Ledere i en kommentar til indgåelsen af den nye overenskomst.

Reaktionen kommer efter, at Dansk Metals Maritime Afdeling mandag oplyste, at DMMA har indgået overenskomst for navigatørerne i DFDS.

”At gå ind og overenskomstdække et område, som indtil marts sidste år lå i en anden faglig organisation, har krævet langstrakte og grundige overvejelser. Situationen var imidlertid den, at aftaleretten for navigatører lå frit tilgængelig for enhver organisation, der ville kræve den. DMMAs initiativ er derfor nødvendigt for at undgå, at en ikke-maritim organisation skulle melde sig på banen og overtage den”, hed det bl.a. i DMMAs begrundelse for at indgå aftalen.

”DFDS har arbejdet for at alle skulle på individuelle aftaler. De har ikke udtrykt noget ønske om en overenskomst. DMMA skylder derfor at fortælle, at den aftale, de nu har indgået med rederiet, i stedet skyldes trusler om, at DMMA ville lægge DFDS-færgerne stille, hvis der ikke blev indgået overenskomst”, siger Jens Naldal.

Ifølge DMMA har forbundet inviteret Søfartens Ledere til et samarbejde om overenskomstarbejdet for navigatørerne i DFDS. Men den oplysning kan Jens Naldal ikke genkende.

”DMMA har derimod tilbudt os, at vi - mod betaling - kan få lov at administrere overenskomsten og hjælpe vores medlemmer med en overenskomst vi ikke har haft noget med at gøre; en aftale, der er indgået imod vores og medlemmernes ønske. Den samlede medlemsgruppe af navigatører i DFDS, herunder kaptajnerne, har skrevet til ledelsen i DFDS og udtrykkeligt gjort opmærksom på, at de ikke ønskede den nu indgåede aftale”, siger Naldal.

Formanden påpeger desuden, at der ikke er noget nyt i at Søfartens Ledere sagsbehandler for medlemmer, der er ansat på andre overenskomster end foreningens egne, eller hvis de fx sejler i udenlandske rederier.

”Derudover har vi ikke ønsket at have noget med den nye overenskomst at gøre, fordi der grundlæggende er tale om en dårlig aftale - ikke mindst for nyansatte juniorofficerer, der nu kommer til at sejle 2:1 i stedet 1:1 takket være DMMA-overenskomsten”, siger Jens Naldal.

Overenskomsten mellem Søfartens Ledere og DFDS bortfald i 2012 da det ikke lykkedes at indgå en ny overenskomst mellem parterene.

Kilde: Søfartens Ledere

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark