Slagsmål på vej om maritim overenskomst
Danske Rederier slår sine to arbejdsgiverforeninger DRO I og DRO II sammen til én. Det betyder, at der fremover kun vil være en overenskomstpart, og det skal ifølge Danske Rederier være Metal Maritime og ikke Lederne Søfart, der i dag repræsenterer navigatørerne
Der er lagt op til infight om retten til at repræsentere navigatører og kaptajner efter sammenlægningen af de to arbejdersgiverforeninger under navnet Danske Rederier Arbejdsgiver.
Lederne Søfart vil nemlig ikke finde sig i, at Danske Rederier i forbindelse med fusionen ifølge en pressemeddelelse ønsker, at overenskomsten for navigatører i DRO II, der er indgået med Lederne Søfart, skal erstattes af en eksisterende overenskomst med Metal Maritime.
Lederne Søfart kalder ønsket for både “urealistisk” og “udemokratisk” med henvisning til, at “Lederne Søfart har organiseret de navigatører, der sejler i Danmark, uafbrudt i over 100 år, og dem der sejler internationalt næsten lige så længe.”
Lederne Søfart mener således ikke, at Danske Rederier alene kan bestemme, hvilken fagforening, de vil vil indgå overenskomst med.
”Vi forventer, at når der er uenigheder mellem en arbejdsgiverforening og en fagforening, så følger man principperne i Den Danske Model. Så det regner jeg med, at vi fortsætter med, da det er Lederne Søfart, der organiserer navigatørerne i rederierne,” siger Jens Marquard Sørensen, formand i Lederne Søfart. Han mener, at det er Lederne Søfart, der bør sidde på den samlede overenskomst for kaptajner og navigatører. Kilder: Danske Rederier & Lederne Søfart