Skrappe miljøkrav rykker stadig nærmere
1135 dage - så lang tid har skibsfarten til at forberede sig, inden de nye skrappe miljøkrav for ECA områderne træder i kraft. På en konference tirsdag, gjorde Partnerskab for Renere Skibsfart status over, hvor langt man er nået.
Det er stadig flere spørgsmål end svar, når det drejere sig om, hvordan skibsfarten skal leve op til de nye skrappe krav til luftforureningen fra skibe, der træder i kraft i ECA områderne fra 2015.
”Det er ikke så stor en udfordring for vores højsøflåde. Men for de rederier der hele tiden bevæger sig indenfor ECA (Emission Control Area) området, er der stadig tale om en meget stor udfordring”, sagde Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, da han ved konferencens start skitserede de udfordringer rederierne står overfor.
Konferencen bød på en lang række indlæg fra Miljøstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Man Diesel & Turbo, Alfa Laval, Green Ship of the Future, Danske Maritime og A.P. Møller - Mærsk, der ud fra hver deres synsvinkel beskrev de fremskridt der er gjort, og problemstillinger der stadig venter på at blive løst.
Jens Peter Hansen fra Aalborg Industries, der i dag er en del af den svenske Alfa Lavas koncern, løftede bl.a. sløret for, overvejende positive erfaringer, der er gjort med den scrubber, der tilbage i 2009 blev installeret om bord på Ficaria Seaways.
Jens Peter Hansen gennemgik projektet, og lagde ikke skjul på de mange udfordringer der har været undervejs. Men konklusionen var klar: Det virker.
”Vi kan sagtens lave en scrubber der kan leve op til de nye krav”, sagde Jens Peter Hansen.
Men det gælder også om at komme i gang. 2015 venter lige henne om hjørnet.
”Vi kan ikke alle sammen vente med at gå i gang til december 2014”, konstaterede Jens Peter Hansen tørt.
Alla data fra forsøgsperioden vil om kort tid blive offentliggjort i en rapport, der er lagt i hænderne på COWI.
Redaktionen