Semco Maritime søger vækst i Mellemøsten
Ligesom mange andre danske virksomheder inden for oliebranchen søger Semco Maritime væk fra Nordsøen. Den lave oliepris gør, at store investeringer i Nordsøen ikke kan betale sig, og derfor må virksomhederne søge til udlandet for at finde vækst.
”Vi er ved at få foden indenfor i Mellemøsten. Det tager lang tid at komme i gang der, for det er et svært og konservativt marked”, siger Steen Brødbæk, adm. direktør i Semco Maritime.
Til gengæld har Semco Maritime skruet ned for aktiviteterne i Nordsøen, og strategien er i stedet at søge vækst i Mellemøsten og Asien. Semco Maritime gennemførte for et par måneder siden sin hidtil største fyringsrunde, hvor først og fremmest medarbejdere i divisionen for vind, olie og gas måtte holde for. I alt blev 44 medarbejdere sagt op.
Semco Maritime er bestemt ikke ene om at satse på Mellemøsten. ”Der er danske underleverandører, der er bekymrede nu, og derfor ser de mod andre markeder. Her er Mellemøsten oplagt”, siger Merethe Wrang, business manager for Eksportforeningens afdeling for olie- og gasbranchen.
En af de virksomheder, der har haft succes med at satse på Mellemøsten, er Rambøll, som for flere år siden begyndte at fokusere på Mellemøsten.
”Vi oplever vækst i Mellemøsten, og vi åbner nu et kontor i Oman. Omkostningerne er lavere for projekter i Mellemøsten sammenlignet med eksempelvis Nordsøen, og derfor fortsætter mange projekter trods en faldende oliepris”, siger John Sørensen, direktør for Rambølls olie- og gasdivision.
Kilde: Dagbladet Børsen