Rekordmange containerskibe hugges op
Aldrig er så mange containerskibe blevet hugget op, hvilket er godt nyt for den kriseplagede industri. Indtil nu i år er 500.000 TEU blevet hugget op, hvilket er 4,2 gange mere end i samme periode i 2015. Det overgår Bimcos forventninger.
”Ophugningsaktiviteten i de sidste tre kvartaler har positivt overrasket Bimco, og det overgår vores indledende forventning baseret på den forfærdelige 2015-ophugningsaktivitet. Forbedringen er et skub i den rigtige retning, da ophugningsaktivitet er en af de grundlæggende forholdsregler, der er brug for til at rebalancere containerskibsfarten”, siger Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco.
”Det er vigtigt, at ophugningen af overskydende kapacitet sker så hurtigt som muligt, da der stadig er et stort leveringsskema, der hænger over containerskibsindustrien for resten af året og et godt stykke ind i 2017-2018. Men den høje ophugningsaktivitet blødgør for øjeblikket nettovækstraten i udbuddet inden for containerskibsindustrien og vil forhindre en mørkere udsigt for de kommende år, hvis den opretholdes”, tilføjer Peter Sand.
Da de seneste tre måneder har stået for mere end 41 procent af den samlede ophugning i 2016, tager aktiviteten fart og genereres primært af Panamax-containerskibe. Ophugningen af Panamax-containerskibe står i TEU for 47 procent af den samlede ophugning i 2016.
Det høje skrotningsniveau kommer efter, at Bimco har kunne fortælle om det laveste niveau for nybygningskontrakter i 20 år. Nybygningskontrakterne inden for containerskibsfarten faldt med 84 procent i de første otte måneder af 2016 sammenlignet med 2015.
”Begivenhederne i 2016 har vist, at de redskaber, der kan omdanne containerskibsindustrien bliver benyttet og virker. Anbefalingerne om at konsolidere flåderne og hugge skibe op tages seriøst af industrien”, siger Peter Sand.
Kilde: Bimco