Rederier bekymret over grænsekontrol
Danske og svenske myndigheder får mulighed for at pålægge færger, busser og tog at kontrollere ID på passagerne mellem Danmark og Sverige. Der er lovforslag på vej, og især det svenske forslag er stramt, da det giver valget mellem store bøder eller meget tidskrævende og besværlig kontrol på den danske side af grænsen.
”Når man fra svensk side vil forlange indgående ID-kontrol på også korte overfarter og flytte det, som faktisk er en svensk myndighedsopgave over til færgeselskaberne på dansk grund, så er det voldsomt indgribende. Alene de praktiske udfordringer om plads til kontrol og ventende biler er massive, så det er nødvendigt, at de danske myndigheder kommer ind i kampen og får snakket det her igennem med svenskerne”, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes Rederiforening udtrykker begge betydelig skepsis i det høringssvar, som går afsted i dag.
Det svenske forslag rummer en bøde på 50.000 svenske kroner, hvis en passager kommer i land i Sverige uden den rette legitimation. Det vil sige, at man de facto gør det nødvendigt med meget stram kontrol på den danske side. Men kontrol af validiteten af legitimationspapirer og afvikling af den faktiske kontrol bør være en myndighedsopgave, mener Rederiforeningerne.
”Det er urimeligt at kræve, at et færgeselskab midlertidigt og med kort varsel skal kunne udføre den type myndighedsopgaver. Det kræver både infrastruktur og mandskab for at løse den opgave, og det har færgeselskaberne selvfølgelig ikke i reserve til at trække frem. Derfor må myndighederne løse den del af opgaven”, siger Jakob Ullegård.
På begge sider af sundet er lovgiverne ved at give staten vidtrækkende beføjelser i forhold til at pålægge transportørerne ansvar. Men lovgivningen berører slet ikke biltrafikken over broer eller landegrænser. Pålægger man færger og andre stram kontrol, så er det helt centralt, at broerne underlægges de samme krav.
”Det vil være massivt skævvridende i konkurrencen, da det kan spolere den gode kundeoplevelse, som færgepassagererne får i dag”, siger Jakob Ullegård.
Kilde: Danmarks Rederiforening