Ratefald på tværs af alle segmenter
Det er næsten lige meget, om det er tørlast, produkttank eller containerskibsfart, man kigger på. Så bød oktober måned på fald i fragtraterne sammenlignet med september, skriver Sydbank i sin seneste shippinganalyse.
Inden for tørlast faldt fragtraterne i oktober sammenlignet med september, og trenden har været nedadgående, efterhånden som måneden er skredet frem. Skibspriserne er desuden faldet med 4-5 procent i oktober.
”Vi forventer stigninger mod slutningen af året – men bliver overraskede, hvis raterne igennem længere tid når ny årsrekord. Omvendt forventer vi ikke en længerevarende tilbagevenden til årets laveste niveauer”, skriver Sydbank i en analyse.
Inden for produkttank er fragtraterne for alle segmenter faldet væsentligt i oktober, dog med en stabilisering mod slutningen af måneden. Det er Sydbanks vurdering, at raterne stiger igen inden for den nærmeste fremtid, og skibspriserne vil med stor sandsynlighed stige herfra.
Inden for containerskibsfarten faldt spotraterne med fire procent i oktober sammenlignet med september, dog med en voldsom stigning sidste fredag, hvor den nyeste Asien-Europa-rateforhøjelse blev gennemført med pæn succes. Sydbank vurderer, at sommerens bundrekorder understreger en meget dårlig markedsbalance. Maersk Lines nedjustering viser, at der er behov for drastiske kapacitetsindskrænkende tiltag for at sikre et tåleligt indtjeningsniveau.
”Fragtrateforhøjelsen er ingen indikator for, at balancen nu tipper til rederiernes fordel. Med oplægninger, der aktuelt er på det højeste niveau siden finanskrisen, ser vi dog de første tegn på, at rederierne begynder at tage situationen mere alvorligt – men der skal stadig mere til”, skriver Sydbank.
Kilde: Sydbank