Private lodser sejler med underskud
Danish Pilot Service, der har lodserier i Fredericia, Aabenraa og Kalundborg, kom ud af 2009 med et betydeligt underskud. Selskabet langer nu voldsomt ud efter de statslige lodser som beskyldes for unfair konkurrence.
"Vi er udsat for unfair konkurrence hver eneste dag", siger Jan Bonfils, bestyrelsesformand for Danish Pilot Service.
Han henviser bl.a. til, at det statslige lodseri - DanPilot - har sænket priserne på lodsning af store skibe til danske havne, netop den type opgaver de private lodser typisk løser. Det sker på trods af, at DanPilot sidste år tabte 70 millioner kroner, og sammenlagt har tabt 110 millioner kroner over de sidste to år.
"Det er unfair at skulle konkurrere med nogen, der kan lave så stort et underskud frit og kvit", siger Jan Bonfils.
Danish Pilot Service kom også selv ud af 2009 med underskud. Hvor stort underskuddet er, ønsker bestyrelsesformanden ikke at oplyse. Men han siger at underskuddet er ubehageligt uden at være truende.
Danish Pilot Service har flere gange henvendt sig til konkurrencestyrelsen med konkrete eksempler på forhold, som selskabet finder konkurrenceforvridende.
F.eks. at de statslige lodser, i modsætning til de private, har afgiftsfrie biler til rådighed.
Men ifølge Jan Bonfils har de danske konkurrencemyndigheder ikke lyst til at gå i kødet på Forsvarsministeriet, som det statslige lodseri hører under.
Danish Pilot Service blev etableret i 2007, på basis af den nye Lodslov af 2006. Men det er kun havnelodsning der er konkurrence på. Den vigtige lodsning af skibe der sejler gennem de danske farvande er fortsat et statsligt monopol.