Pirater i habitter?

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen har skrevet et debatindlæg til maritimedanmark.dk, hvori han stiller spørgsmålstegn ved, om alle nu også reelt er så interesserede i at komme pirateriet til live, som de siger.

Da jeg har fulgt problematikken omkring piratproblemet i Det Indiske Ocean, siden det blev aktuelt for dansk søfart med kapringen af DANICA WHITE i juni 2007, har jeg ofte stillet mig selv dette spørgsmål – hvem er de egentlige pirater?

De udøvende pirater ved vi jo alle, hvem er. Det er de ”menige soldater”, de mennesker der laver det beskidte arbejde for de pengestærke bagmænd, som sidder i baggrunden og dirigere operationerne på søen. Disse ”menige pirater” er også dem, det internationale samfund bruger mange millioner på at fange og forsøger at få retsforfulgt. Denne operation har desværre ikke været den store succes hidtil. Problemet er ikke at fange dem, det gøres i stor stil. Problemet er at få dem retsforfulgt for deres forbrydelse.

Det kniber det i høj grad med, for Danmarks vedkommende blev seks ud af syv tilfangetagne pirater enten sejlet ind til den somaliske kyst, eller fik lov at sejle videre, ganske vist uden deres våben, men dog frigivet. Og, selv om det er lykkedes at få fængslet en del af disse tilfangetagne pirater, og måske ad åre, få dem retsforfulgt, stopper det ikke pirateriet. Man kan fylde alverdens fængsler med dem, uden det hjælper noget, så længe bagmændene går fri!

Til oktober skal et af landets nyeste krigsskibe, fregatten IVER HUITFELDT, indsættes i NATOs operation mod piraterne. Netop i disse dage indsættes et dansk overvågningsfly, med en stab på 20 mand på Seychellerne for at overvåge farvandet ud for Somalia. Så Danmark bidrager virkeligt med en stor indsats mod piraterne på søen. En indsats der i høj grad værdsættes af de danske handelsskibe, der besejler området. Udenrigsministeren roser den danske indsats, og er godt tilfreds med resultaterne der kan fremvises. Han henholder sig til det massive fald i antallet af kapringer, som det bedste bevis på at indsatsen har en effekt.

Det er for så vidt også korrekt. Ganske vist har vi ikke hørt Udenrigsministeren rose, eller udtale sig, om den store indsats søfolkene ombord i de danske handelsskibe yder, i deres daglige arbejde i piratfarvandene. Søfolkene, som hver dag de befinder sig i de hærgede farvande, må leve i et både fysisk og psykisk hårdt arbejdsmiljø og gøre en stor indsats for at undgå at blive angrebet og kapret af piraterne. Eller udtalelser om de stakkels søfolk, der er uheldige at blive taget som gidsler, hvor Danmark i øjeblikket har seks søfolk fra skibet LEOPARD, som nu har været gidsler i mere end 19 måneder!

Men det er selvfølgelig også kun søfolk! Det er jo deres arbejde. At de helt sikkert også kunne fortjene at man tog sig lidt af den side af sagen, kan man vel ikke forlange at en Udenrigsminister, eller andre prominente person, skal beskæftige sig med!

Ej heller hører man noget om, hvad man har til hensigt at gøre for at komme bagmændene til livs?

For et er givet – hvis bagmændene forsat får mulighed for at operer, uden der gøres noget virkeligt effektivt for at stoppe dem, er den indsats der sker med at fange piraterne til søs formålsløs. Det er helt sikkert ikke nogen nem opgave at komme ind på livet af disse usympatiske forbrydere. Man har nu haft mere end 5 år til at finde en effektiv løsning, men det er tilsyneladende ikke lykkedes.

Kan den fejlslået indsats, eller måske nærmere manglende indsats, for at fange disse bagmænd, (som efter min mening er de virkelige pirater, dem som investerer penge i selve pirataktionerne, og som, hvis operationen lykkes, kan se deres investering mangfoldiggøres) skyldes at disse – pirater i habitter – skjuler sig bag indflydelsesrige og prominente personer som helt givet, også får deres del af byttet?

Eller skal man vende blikket i en hel anden retning, og se på den piratindustri der på ganske få år er blomstret op til en ganske givtig forretning, der årligt omsætter for mange milliarder kroner?

Her har store multinationale selskaber inden for olie, forsikring, et ganske stort udbytte af pirateriet, uden de skal røre en finger for denne fortjeneste, mon disse store og indflydelsesrige selskaber er helt vilde for at få stoppet pirateriet?

Eller de mange sikkerhedsfirmaer, der leverer beskyttelse i form af vagtmandskab til skibene, foretager forhandlinger i gidselsituationer, og ikke mindst rådgiver politikere, rederier i gidselsager, og dermed i flere tilfælde optræder med to kasketter på, i samme sag. Mon de er interesseret i se deres forretning gå i stå, hvis pirateriet stoppes?

Ligeledes de mange firmaer, der leverer fysisk udstyr til beskyttelse af skibene, har vel heller ikke den store vilje til at medvirke til at stoppe pirateriet. Desværre er de fleste af disse omtalte selskaber en tvingende nødvendighed for at skibsfarten kan sikre sine skibe og mandskaber mod piraterne. Men samtidig er piraterne også en nødvendighed, for at disse selskaber forsat kan få, et ikke ubetydeligt, udkomme af deres virksomhed.

Det er måske i virkeligheden her man skal se det dilemma, som vanskeliggør en virkelig effektiv indsats for at stoppe pirateriet? Der er for mange penge involveret i pirateriet, og for mange indflydelsesrige instandser der skal dele dette udbytte, som gør politikerne inaktive og valne i deres beslutninger?

Imens har, og får, mange hundrede søfolk og deres familier, deres liv ødelagt i denne usmagelige og beskidte menneskehandel, som det internationale samfunds politikere vender det blinde øje til.

Jo sandeligt, pirateriet har mange grimme ansigter, og en stor del af dem er med slips og habit!

Med venlig hilsen Poul Erik Larsen, forhenværende navigatør

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark