Nyheder på vej om Port State Control
Søfartsstyrelsen vil for fremtiden løbende sende nyheder ud om Port State Control (PSC) på danske skibe i udlandet. Her vil vi behandle de fejl, mangler og tendenser, som viser sig ved PSC. Målet er at blive bedre og undgå fejl og tilbageholdelser.
Et skib bliver tilbageholdt i en udenlandsk havn, fordi skibets Oily Water Separator (OWS) ikke virker. Det viser sig, at maskinmesteren slet ikke har kendskab til OWS-systemet og derfor ikke har været i stand til at demonstrere eller forklare, hvordan systemet virker.
Det er blot ét eksempel på en tilbageholdelse. Men netop OWS og de relaterede systemer og nødbrandpumper er noget, som mange lande har fokus på, og det skal naturligvis være i orden. Alle maskinfolk bør derfor få en grundig instruktion og mulighed for at prøvekøre OWS om bord så ofte som muligt, f.eks. i god tid inden ankomst til havn.
Opdager man fejl, skal man straks melde det til de lokale havnemyndigheder og Søfartsstyrelsen. Det skal man selvfølgelig også, hvis der sker ulykker, eller man opdager andre fejl, der har betydning for skibets sikkerhed.
Det er rederierne, der har opfordret Søfartsstyrelsen til at udsende nyt om PSC, og vi håber, at nyhederne vil medvirke til at eliminere fejl og forebygge tilbageholdelser til gavn for branchen og Danmark som søfartsnation.
Kilde: Søfartsstyrelsen