Ny aftale skal sætte tal på CO2-udledningen
Norden og Ørsted blandt de virksomheder, der i et nyt internationalt regelsæt har forpligtet sig til at sikre en gennemsigtig og ensartet rapportering af CO2 udledningerne fra tørlast- og tankrederier for at gøre det lettere for kunder at vælge det klimarigtige alternativ.
Flere og flere kunder ønsker den mest klimavenlige transport af deres varer, og det nye Sea Cargo Charter, der lanceres i dag, skal gøre det meget lettere at finde ud af, hvilken løsning, de skal vælge.
Det nye charter vil nemlig sikre, at alle tilsluttede rapporterer deres CO2-udledning efter de samme standarder.
“En standardiseret rapporteringsproces for udledninger af drivhusgas vil forenkle nogle af den kompleksitet, der ofte forbindes med rapporteringen. Det vil tilskynde til en mere transparent og konsekvent tilgang til at overvåge udledningerne, hvilket vil være en kritisk del af at gøre shipping mere bæredygtig,” siger Jan Dieleman, der er topchef i Cargill Ocean Transportation og formand Sea Cargo Charters arbejdsgruppe.
Fra starten har 17 store virksomheder indenfor energi, landbrug, minedrift og handel med råvarer tilsluttet sig chartret og har dermed forpligtet sig overvåge og offentliggøre, hvordan klimatilpasningen af shippingaktiviteter udvikler sig.
“Sea Cargo Charter gør det muligt for ledere fra forskellige industrier at bruge deres indflydelse til at drive forandringer og fremme en grønnere skibsfart ved at vælge en søtransport, der er tilpasset de aftalte klimamål
frem for løsninger, der ikke er det,” siger Johannah Christensen, der er direktør i Global Maritime Forum med ansvar for Projects & Programmes.
Sea Cargo Charter lanceres på et møde i eftermiddag. De 17 stiftende virksomheder er ADM, Anglo American, Bunge, Cargill Ocean Transportation, COFCO International, Dow, Equinor, Gunvor Group, Klaveness Combination Carriers, Louis Dreyfus Company, Norden, Occidental, Shell, Torvald Klaveness, Total, Trafigura, og Ørsted.
Kilde: Global Maritime Forum