Norsk færge sejler selv i havn
Finske Wartsila har testet sit nye autonome dockingsystem, på en færge, der sejler mellem tre norske havne uden besætningsmedlemmer. Operatøren valgte næste destinationshavn og ”Sail” i systemet, hvorefter den autonome styreenhed tog over og bragte færgen til kaj.
”Dette er et stort fremskridt i valideringen af automatiserede transportløsninger og en vigtig udvikling inden for vores Smart Marine-program”, siger Joonas Makkonen, vicepræsident for transportløsninger hos Wartsila.
Systemet blev brugt uafbrudt på hele ruten, anløb alle tre havne, der betjenes af Norled's 1.200-gt færge Folgefonn, der er bygget i 1998. Den norske færge har hybrid fremdrift og er allerede udstyret med et kabelfrit opladningssystem leveret af Wartsila.
Færgen var i stand til at forlade kajen, manøvrere ud af havnen, sejle til den næste havn, manøvrere gennem havneindsejlingen og lægge til kaj ved terminalen. Hele operationen skete uden menneskelig indgriben.
Det menes at være det første forsøg på en fuldt automatiseret kaj til kaj operation, i komplet hands-off mode, for et fartøj af denne størrelse.
Navigationen styres ved brug af indlagte sejlruter og waypoints, som fører skibet til næste havn. Det autonome system styrer fartøjets fart, position på den foruddefinerede rute og sejlretning. Dockingsystemet aktiveres cirka to kilometer fra havnen, og fartøjet fortsætter med normal transithastighed.
Redaktionen3.