Norden tabte 45,6 mio. dollar i 3. kvt
Norden kom ud af 3. Kvartal med et tab på 45,6 millioner dollar, mod et overskud på 0,6 millioner dollar i samme kvartal 2013. Det samlede tab for årets ni første måneder er på 113,8 millioner dollar mod 33 millioner dollar sidste år.
”3. kvartal endte resultatmæssigt som forventet ved kvartalets begyndelse. De udfordrende markedsforhold i tørlast fortsatte, og tankmarkedet var præget af god aktivitet med yderligere forbedring i starten af 4. kvartal. Norden slog markedet i begge segmenter og fastholder forventningerne til årets resultat. Den svage markedsudvikling kan give attraktive muligheder”, siger konstitueret adm. direktør Klaus Nyborg.
I 3. kvartal sejlede rederiets Tørlast afdeling et underskud på 34,4 millioner dollar hjem, mod et underskud på 1,2 millioner dollar i 3. kvartal 2013. Sammenlagt for årets første 3 kvartaler ligger underskuddet på 88,3 millioner dollar mod et underskud på 32,5 millioner dollar i årets første tre kvartaler i 2013.
I Tank lå underskuddet i 3. kvartal på 2,2 millioner dollar mod et overskud på 2,3 millioner dollar sidste år. Sammenlagt for årets første 9 måneder er underskuddet på 5,1 millioner dollar mod et overskud på 8,6 millioner dollar sidste år.
Tørlastafdelingens afdækning for resten af 2014 udgjorde ved udgangen af kvartalet 73% svarende til 3.321 åbne skibsdage. Ved udgangen af 3. kvartal havde NORDEN afdækket 30% af skibsdagene i Tank for resten af 2014.
For Tørlast forventes et EBITDA for hele 2014 på -60 til -30 millioner dollar, mens der for Tank stadig forventes et positivt EBITDA på 15-45 millioner dollar.
Fakta: • EBITDA 3. kvartal 2014 USD -11 mio. (3. kvartal 2013: USD 19 mio.)
• Forventninger til EBITDA for 2014 fastholdes: USD -60 til 0 mio. • Tørlastindsejling 7% over de gennemsnitlige 1-årige T/C-rater og 55% over spotraterne. • Tankindsejling henholdsvis 10% og 3% over de 1-årige T/C-rater for Handysize og MR. • Markedsværdi af egne skibe USD 24 mio. over regnskabsmæssige værdier. • Der forventes et fortsat svagt tørlastmarked i 2015.
Kilde: Norden