Navigatører stemmer ja til overenskomst
Søfartens Ledere har med et overvældende flertal stemt ja til overenskomstforliget med Rederiforeningen af 2010. 91 procent stemte JA til overenskomsten, der dermed er tiltrådt med overvældende flertal.
Den indgåede aftale dækker over overenskomsterne: Basisoverenskomsten, Specialskibsoverenskomsten, Bugseroverenskomsten, Esvagt, MH. Simonsen m.fl.
Der er aftalt en overenskomst, der reelt dækker 4 år, men som reguleringsmæssigt kun dækker to år. Det var ikke muligt at sikre en efterregulering i perioden, idet dette ville have medført, at der ikke kunne indgås en aftale.
Det er endvidere aftalt, at overenskomsten indgået med den tidligere Rederiforeningen af 1895 bortfalder senest ved overenskomstens udløb, dvs. 2014.
Det er aftalt, at alle eksisterende overenskomster; Basisoverenskomsten, Specialskibsoverenskomsten, Bugseroverenskomsten, Esvagt, MH. Simonsen m.fl. skal have en gennemgribende revision med henblik på at tilrette dem nutidens behov.
Søfartens Ledere har fået et tilsagn om, at der også specifikt skal kigges på vindindustrien, som indtil nu har faldet ved siden af de eksisterende aftaler.
Med godkendelsen vil de nye hyrestigninger træde i kraft pr. 1. september 2012. Som kompensation for den manglende efterregulering er procentsatsen for hyrestigningen for 2010 og 2011 aftalt til 2 gange 1,5 pct. = 3,0 procent pr. 1. september 2012.
Det er ca. 0,3 pct. mere end hvad der er givet på andre overenskomster i perioden.
Herudover er der aftalt 2 gange 1,1 pct., således at vi samlet kommer op på 5,2 pct. pr. 1. april 2013.
Pr. 1. september stiger hyren med 4,1 pct. af niveauet 2009, og pr. 1. april 2013 stiger hyrerne med yderligere 1,1 pct. af hyrerne pr. 1. september 2012.
Hvor pension ikke er beregnet som en funktion af lønnen, vil pensionsindbetalingerne ligeledes blive forhøjet med hhv. 4,1 og 1,1 procent.
Kilde: Søfartens Ledere