Minister: Vi skal engagere os i Somalia
Selv om det i vid udstrækning er lykkedes at presse de somaliske pirater i defensiven, er problemet langtfra løst - nu skal indsatsen i højere grad fokuseres på at løse selve årsagen til pirateriet på land
Danmarks Rederiforening satte fredag den fortsatte danske indsats i Somalia til debat. Det skete i Det Blå Telt på Folkemødet i Allinge.
Udviklingsminister Christian Friis Bach, der deltog i debatten, er ikke i tvivl om, at Danmark fortsat skal engagere sig på landjorden. Ministeren erkender dog, at der er en risiko for, at en del af støttemidlerne falder i forkerte hænder.
”Det er risikabelt, men det er mere risikabelt at lade være”, sagde Christian Friis Bach.
Han har som udviklingsminister været med til at fordoble den årlige danske støtte til Somalia til ca.200 millioner krponer, bl.a. i form af støtte til at opbygge et velfungerende statsapparat, der på sigt også kan føre til, at Somalia for eksempel får kystvagt.
Sker det en dag, står Søværnet gerne til rådighed med assistance, lød det fra Frank Trojahn, chef for Søværnets Operative Kommando.
Lars Bangert Struwe fra Center for Militære Studier mener, at man bør forberede sig på andre piratproblematikker i andre dele af verden:
”Piratindsatsen har været perfekt. Vi har lagt låg på problemet, men hvad nu? Historisk set er ikke ét eneste piratproblem blevet løst uden at gå i land”, sagde Struwe og forslog en mere generelt tilgang til at bekæmpe pirateri, for eksempel i forhold til at konstruere skibe, der er sværere at komme om bord på for pirater.
Netop den mangesidede indsats sætter vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, der ligeledes deltog i debatten, pris på. Danske rederier bruger i øjeblikket op mod 2 milliarder kroner årligt på at sikre sig mod piratangreb, alene ud for Somalia.
”Det har været en kæmpe udfordring. Nu er det landkrabbernes tur. Der bliver kun ro på havet, hvis der er ro til land. Vi ønsker at fastholde indsatsen til søs, men støtter også indsatsen på land. Danmarks holistiske piratstrategi er unik”, sagde Jan Fritz Hansen.
Kilde: Danmarks Rederiforening