Mere ophugning pga. ballastvandkonvention
De svage fragtrater vil i løbet af de næste to år øge skrotningsaktiviteterne inden for tankskibe. IMO’s ballastvandkonvention, der træder i kraft i september 2017, vil desuden yderligere være med til at forstærke skrotningsaktiviteterne, mener det maritime konsulenthus Drewry.
Der har endnu ikke været en tendens til øget ophugning af tankskibe, selvom markedet allerede nu er ved at vende. Men det ventes, at rederierne i de næste to år vil sende flere tankskibe til ophugning efterhånden, som det bliver tydeligt, at fragtraterne ikke bliver bedre lige med det samme. Den globale flåde af tankskibe er dog relativt ung, og derfor vil skrotningen forblive moderat.
IMO’s ballastvandkonvention kræver, at alle skibe, der sejler længere distancer skal have installeret systemer til behandling af ballastvand inden september 2017. Eksisterende skibe vil dog få en vis henstand med at få installeret systemet, så det kan vente til skibets næste planlagte dokning og inspektion, hvis denne først finder sted efter september måned.
De redere, der har tonnage, som skal i dok efter midten af 2018, vil have valget mellem at få installeret et ballastvandsystem eller skrotte tonnagen. Den ekstra omkostning til installation af et ballastvandsystem oveni i de andre omkostninger i forbindelse med dokningen og inspektionen vil tvinge mange redere til at skrotte yngre skibe, inden de skal i dok næste gang, skriver Drewry.
Ifølge Drewry’s oplysninger drejer det sig om cirka 74 råolietankskibe (14 millioner dwt) og 114 produkttankskibe (5,6 millioner dwt), som skal inspiceres mellem midten af 2018 og 2021. De vil derfor være mulige ophugningskandidater.
Drewry forventer dog ikke, at alle disse skibe bliver skrottet, da en del af dem er på langtids-charter til attraktive rater.
Kilde: Drewry