Maersk Line skal blive større nu
Maersk Line vil først og fremmest bevare sin markedsdominerende position som det største containerrederi, og det koster på indtjeningen. Derfor leverede Maersk Line i årets tredje kvartal et underskud, der var større end analytikerne havde forventet.
”Vi skal vokse nu, ellers er vi ikke de største mere. Vi har set, at vores konkurrenter i MSC og CMA CGM er vokset hastigt over de seneste år”, siger Søren Skou, adm. direktør for Maersk Line, og tilføjer:
”Det største rederi er også det, der får den bedste indtjening. Det er sådan, situationen er i dag. I en priskrig er det sådan, at dem, der har de laveste omkostninger, sandsynligvis vil vinde”.
I den priskrig, som Maersk Line selv har været med til at sætte i gang, er det da også lykkedes Maersk Line at få markedsandelen til at vokse i tredje kvartal med en volumenvækst på 11 procent.
Maersk Line har nu en markedsandel på 15,5 procent, mens MSC har en markedsandel på 13,4 procent og CMA CGM en andel på 10,4 procent.
Maersk Line endte de første ni måneder af 2016 med et underskud på 230 millioner dollar, hvilket skal sammenlignes med et overskud efter skat på 1.485 millioner dollar i samme periode i 2015.
Kilde: Dagbladet Børsen