Maersk Line presset af vigende marked
Efter at det i foråret lykkedes containerrederierne at stå sammen om at presse ikke-markedsbestemte prisforhøjelserne igennem, er det nu igen den reelle efterspørgsel der styrer containermarkedet - og den er vigende. Rederiernes fælles front er smuldret.
”Disciplinen gælder kun ved de festlige lejligheder, når de skal melde rateforhøjelserne ud. Derefter går den i sig selv, og nu er rateerosionen ikke bare stor, men tiltagende, og i de seneste seks-otte uger går den endnu hurtigere, end da priskrigen rasede sidste år. Det er ikke lige, hvad de er ude på hos Mærsk”, siger indehaver Lars Jensen fra analysevirksomheden Seaintel til Morgenavisen Jyllands-Posten.
”Vejen ud er at trække kapacitet ud. Man kan ikke vælge mellem at holde raterne og bevare sin markedsandel på 15 procent. Det smarteste er at trække skibe ud. Sænker man priserne, eskalerer det, og når møllen først kører, er det selvforstærkende, men fastholder man raterne, er det lig med mindre volumen”, siger Lars Jensen.
Maersk Line holder indtil videre fast i strategien om at gå på to ben - man satser på både at øge raterne og bevare markedsandelen.
”Vores mål er fortsat at få raterne i vejret til et mere attraktivt og bæredygtigt leje, mens vi satser på at beholde vores markedsandel”, siger Lars Mikael Jensen, chef for Asien-Europa i Maersk Line, til Jyllands-Posten..
”Vi vil fortsat aktivt styre vores kapacitet, som vi har gjort hele året. Vi forventer derfor også at annoncere justeringer i forbindelse med den kommende lavsæson ligesom vi vil fortsætte vores prisinitiativer”, siger Lars Mikael Jensen.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten