Lodser: Konkurrencen er ødelæggende
Danske Lodser, foreningen som organiserer både statsansatte og private lodser, fastslår, at hverken de private lodserier eller statens lodsvæsen DanPilot, kan få økonomien til at hænge sammen efter ændringen af lodsloven, som åbnede for konkurrence på lodsninger af skibe til og fra de danske havne.
"Den seneste debat viser tydeligt, at både de private og statslige lodsvæsen er nødlidende, Dette skyldes især, at der er åbnet for konkurrence på et forkert grundlag", siger Ib Henriksen, formand for Danske Lodser.
Lodsernes formand peger på, at markedet for lodsninger i Danmark simpelthen er for lille til, at der er plads til flere operatører på markedet. Danske Lodser frygter, at konkurrencen på det at drive lodsvirksomhed i sidste ende vil gå ud over sikkerhed og miljø, samt de enkelte lodsers spidskompetencer (flere lodser om samme opgave).
"Det er altid økonomien, der er den styrende faktor, når virksomheder konkurrenceudsættes. Det gælder også for lodsvirksomheder, og det kan ikke undgå at gå ud over sikkerheden og den miljøbevidsthed der ellers altid har kendetegnet danske lodser", siger Ib Henriksen.
Danske Lodser er således stadig imod konkurrence på lodsområdet. Og denne modstand støttes også af EMPA (European Maritime Pilots Association). I Europa er det kun Danmark og Rumænien der har konkurrence på lodsområdet.
"Danske Lodser ser gerne at lodsningerne i Danmark igen samles under ''Kronen". Der bør kun være én operatør på lodsområdet. Det har jo vist sig, at den seneste liberalisering kun har øget omkostningerne, og ikke givet den forventede besparelse", siger formanden,
"Jeg ser helst, at vi fortsat kan lodse med miljø og sikkerhed som højeste prioritet. Dvs. således at konkurrencesituationen ændres eller helt fjernes. Kun hvis det sker, kan man være sikker på, lodsning i danske farvande fortsat sker forsvarligt", siger Ib Henriksen.
Kilde: Danske Lodser / Søfartens Ledere