Krydstogtrederier hårdt ramt af ulykken
Den massive omtale af Costa Concordi ulykken i Italien kan ende med at koste hele krydstogtbranchen dyrt. Salget af krydstogtbilletter er styrtdykket i USA efter ulykken, og det vil også ramme de danske havnebyer til sommer
"Historisk set er effekten kortsigtet. Men vi kan notere os at billeder og video fra Costa-tragedien er mere grafiske og udbredte end i tidligere ulykker, og det skete midt i den store bestillingsperiode i januar-marts”, skriver Gregory Badishkanian, analytiker i Citi Group Markets, i en ny analyse.
Analysen viser, at salget af krydstogtbilletter allerede er faldet med op til 10 procent i USA.
Flere selskaber forventes at forsøge sig med rabatter for at lokke kunderne tilbage til krydstogtskibene, og det bekymrer J.P. Morgans analytiker, Kevin Milota.
"Vi mener at et øgede kampagnepriser er særligt bekymrende i betragtning af at industrien er i begyndelsen af "bølgeperioden", højsæsonen mellem januar og marts, hvor omkring en tredjedel af årets billetter bliver solgt, og som er med til at sætte tonen for resten af året", skriver Kevin Milota i en anden analyse.
Krydstogtturismen har i flere år oplevet en markant fremgang i Danmark, og nedgangen i salget på det amerikanske marked vil formentlig ramme de danske krydstogtmål allerede til sommer.
Kilde: jv.dk